کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲ ق.ظ

نقش درخت در روانشناسی

Shirazart.blog.ir 

*روانشناسان ، " آزمون درخت " را به مثابه ی روشی که حیات ناخود آگاهی آدمی و تعادل و مرحله رشد وی را باز می تاباند ، به کار می برند .

تنه ی درخت ، نمودار " من" ( نفس) و " قدرت من" است .برگهای درخت ، نمودار حیات عاطفی و مناسبات با دیگران اند ‌.

درخت بی برگ ، علامت بیمارگون " باز داری " و افسردگی است و برگهای بهاری درخت ، نشانه ی آمادگی برای برقراری پیوندها ی عاطفی .میوه هایی چون سیب و آلبالو به عنوان مثال ، نشانگر احساس ناکامی و خواهشهای عاطفی اند .و ریشه های درخت ، مبین نا خودآگاهی و ضبط کمابیش موافق آنند .

این آزمون را می توان به جای آزمونهای فرافکنی دیگر چون آزمون " T.A.T" و آزمون " روز شاخ (  Rorshach)" یا به عنوان مکمل آنها ، به کار برد .

یونگ در کتاب ریشه های خود آگاهی سی و دو تصویر درخت را که بیمارانش ترسیم کرده اند و در حکم ثبت تجارب باطنی آنان در عالم نفسانیات به یاری تخیل است ، آورده است .تنوع این تصاویر ، نمودار وجوه مختلف رمز درخت است .مثلاً بیماری درختی نورانی به شکل شمعدانی هفت شاخه و درخت نوئل ، تصویر می کند و بنا به توضیح یونگ ، زندگانی سرّی و پنهان خویش را که به خود ، آگاهی روشنی می بخشد ، به صورتی رمزی نمایش می دهد .بیماری دیگر ، درختی که همزمان و به نحوی متقارن ، در آب و هوا می روید ترسیم می کند و این نقش ، به عینه تصویری است که از گیاهان روئیده ، در کرانه ی دریاچه و بر‌که و تالاب ، بر سطح آب می افتد ، و یاد آور بید مجنون که تصویرش بر آب ، ما را به اعماق آب می برد .چنین نقشی ، نمودار پیوند اضداد است و جمع اضداد ، عنصر اصلی فرآیند تفرد ( lndividuation) 

 در ب خی تصاویر ، سیمای آدمی و غالباً سیمای زنی ، جایگزین تنه ی درخت شده و این تاییدی است بر ساحت زنانه و مادرانه این صورت مثالی .

گاه بیمار ، مشکلات روانی خود را با ترسیم درختی که قادر به قد کشیدن نیست و می افتد ، چونکه زمین آنرا به خود می کشد ( تصویر پایین ) بروز می دهد و بدینگونه اختلالاتی را که عارض شخصیت و منش وی شده ، به گونه ای که دیگر نمی تواند در محیط پیرامونش ببالد ، آشکار می سازد .

این تصاویر ثابت می کند که آدمی با شور و  وحدت وافی ، رشد و هستی خویش را با رشد و هستی رستنی ها ، یکی و یگانه می پندارد .

بر گرفته از کتاب " بته جقه چیست " اثر : طاهره عطروش 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۲۹
زهرا جوکار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی