کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
دوشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۳۷ ب.ظ

پنجره ، انواع window, types of

Shirazart.blog.ir 

*Bay window ،پنجره بیرون نشسته: پنجره ای که نقشه ی کف آن سه ضلعی یا چند ضلعی باشد ، و از نمای طبقه ی اول پیشین ساختمان و گاه طبقات بالاتر ، بیرون زده باشد .

Bow window ، پنجره ی پیش آمده ی کمانی : پنجره ای با نقشه ی نیم دایره یا منحنی ، که از نمای پیشین طبقه ی اول یا گاه بالاتر بیرون نشسته باشد .

Casement window، پنجره ی چلیپایی : پنجره ای که به طور عمودی به قسمت ها یا قاب هایی تقسیم شود و بر محو طولی آن بچرخد و باز و بسته شود .

Chicago window، پنجره شیکاگویی : پنجره ای که در سرتاسر پهنای دهانه امتداد داشته باشد ، با یک جام شیشه ی بزرگ ثابت در وسط و یک اوروسی متحرک کوچک تر در هر دو طرف آن .این پنجره ها مشخصه ی معماری پیشروی آغاز سده ی بیستم در شیکاگو بود ، مثلاً در آثار لوئیس سولیوان .

Cross window: پنجره ای که با یک وادار عمودی و یک وادار افقی تقسیم شود .غالباً در ساختمان های اواخر سده ی هفدهم مشاهده می شود .

Dormer window، پنجره شیروانی : پنجره ی عمودی که از یک بام شیبدار بیرون می نشیند، و بامی مختص به خود دارد .

French window، پنجره ی فرانسوی : دو پنجره ی چلیپایی که تا سطح زمین امتداد می یابد ، لذا شبیه لنگه های در باز و بسته می شود .نخستین بار در سال های ۱۹۸۰ در کاخ ورسای مورد استفاده قرار گرفت .

Jesse window، پنجره ی نقش شجره ای : پنجره ی قرون وسطایی که شبیه شجره مسیح طراحی شده است .

Lancet windoe، پنجره ی سر نیزه ای : پنجره ی باریک و بلند با یک قوس منحنی نوک تیز در بالا .در معماری گوتیک ، به ویژه دوره ی سده ی سیزدهم مشاهده می شود .

Oeil- de- boeuf ، پنجره ی مدور ( چشم گاوی)

Oriel، پنجره ی بیرون نشسته : نوعی پنجره که از سطح ساختمان بیرون می آید و دارای نورگیرهایی در جلو و جوانب است و بر روی یک پیشکردگی قرار می گیرد .

Palladian window، پنجره ی پالادوئی: مترادف پنجره ی سه چشمه 

Rose window، پنجره ی گل رز : پنجره ی دایره شکل با نوعی توری کاری که به صورت شعاعی از مرکز آن گسترده می شود و تیره های جناغی را حول حاشیه به هم وصل می کند و لذا نقشی شبیه به گلبرگ های گل رز پدید می آورد .

Sash window ، پنجره ی ارسی : پنجره ای که به صورت افقی به دو قاب متحرک تقسیم شود که در شیارهایی بالا و پایین می رود .این نوع پنجره ها نخستین بار در سده ی هفدهم به کار رفتند .

Serliana: مترادف پنجره ی سه چشمه .

Venetian window، پنجره ی سه چشمه : پنجره ای با سه نور گیر که نور گیر وسط بزرگتر از دو دیگر است و در بالا به صورت هلالی است .مترادف , sirlians Palladian window.

Well window، پنجره ی چرخه ای : شکل اولیه ای از پنجره ی گل رز ، که وادارهای آن به صورت پره های چرخ و به شکل ستون با پایه و سر ستون است .


پنجره بند، نور گیر light

دهانه ی پنجره که با وادار یا توری کاری شکل گرفته باشد. 


پنجره بندی fenestration

آرایش پنجره ها در نمای روبروی ساختمان 


پنجره ی سر نیزه ای Lancet

نوعی دهانه ی بلند باریک که بر روی آن قوس نوک تیزی قرار دارد .از این پنجره ها در معماری گوتیک ، به ویژه معماری سده ی سیزدهم استفاده می شد .( پنجره *)


پنجره ی کرکره ای persienne 

پنجره ی کرکره ی شیبدار ، به صورت آویخته یا لوله شده .


پنجره ی مناره Lucerne

۱- منفذ کوچک یا نور گیر در یک اتاق زیر شیروانی .

۲- پنجره ی شیروانی .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی