کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۰۸:۰۲ ب.ظ

آنچه باید دوره ی صفویه بدانید .

* نقاش معروف زمان شاه عباس ( رضا عباسی) است ، که صاحب مکتب خاصی می باشد .اگر چه رضا عباسی مینیاتور کار هم بوده است ، اما شهرت او به دلیل پرتره ها و نقاشی های بزرگی است ، که با شباهت زیاد به مدل و طبیعت شکل گرفته اند. 

* رضا عباسی در ترسیم خطوط منحنی و طرح قوی و عمیق ، استاد است .استادی او به ویژه در نمایاندن موی سر و ریش جلب نظر می کند .از آثار او می توان تصاویر درویشان و جوانان و زائران را نام برد.

* در مینیاتورهای اوایل دوره ی صفوی ، عمامه ها دور کلاغ پیچیده شده و نوک قرمز رنگ کلاغ از وسط عمامه پیداست .با گذشت زمان کم کم عمامه ها شل تر و بزرگ تر شده این میله ی قرمز هم از میان رفت .

* در سده ی یازدهم و در مکتب نگارگری اصفهان ، تحول جدیدی در فرم و محتوا پدید آمد .از جمله روند روند سنتی کتاب آرایی که در سده ی دهم به نهایت شکفتگی خود رسیده بود .دیگر پی گیری نشد و به جای آن نوع جدیدی از نقاشی که مستقل از کتاب است و " رقعه ی مصور" نام دارد ، تولید شد .

 

* رقعه های مصور ، تک نگاره هایی هستند ، که اگر چه به پیروی از ساختارهای سنتی نگارگری اجرا شده اند ، ولی استقلال موضوعی دارند و با آن که ممکن است در اطراف آنها اشعاری با خط خوش نوشته شود، اما ارتباط موضوعی با کتابها و داستانها ندارند .تولید این نوع جدید از نقاشی ، نشانه ی تغییر نظام عرضه و تقاضا در دنیای هنر دوره ی صفوی است .

* از هنرمندان مکتب اصفهان که بیشتر رقعه نگاری کرده اند ، علاوه بر رضا عباسی ، می توان از محمد قاسم ، محمد یوسف ، شفیع عباسی، میر افضل و محمد معین مصور را نام برد.

* نقاشی به شیوه ی غربی در دوره ی صفوی، در اصطلاح " فرنگی سازی " نامیده می شد.

* در نقاشی های دوره ی صفویه، دیگر از نقوش متعدد چهره ها در تصویر خبری نیست و نقاش تنها به ترسیم یک یا دو چهره در صفحه اکتفا می کند .

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی