کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

۴۱ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

shirazart.blog.ir 

شاخص تناسب : در هنر و بویژه مجسمه سازی ، فرمول ریاضیی که تناسب آرمانی بخش های مختلف بدن ( انسان و جانوران ) را تعیین کند ، مثلا نسبت بین سر و نیم تنه ، تعیین چنین تناسباتی از روزگاران بسیار کهن ، قطعاً تحت نظر مصریان باستان ،آغاز شد و برای مجسمه سازان یونان باستان سده ی پنجم پیش از میلاد، کاملاً شناخته شده بود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۴:۰۴
زهرا جوکار

shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۳:۵۳
زهرا جوکار

shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۳:۴۹
زهرا جوکار

shirazart.blog.ir 

جلای ضد آب و به شدت سختی که در شرق دور ابداع شد .نوعی از آن از صمغ یک درخت (Rhusvernicifera)ساخته می شود که در صورت تماس با هوا سفت می گردد .برای کاربرد این صمغ به عنوان لاک الکل تنها کافی است که آن را صاف کرده و حرارت داده تا حجم مایع کاهش یابد .می توان آن را به صورت چند لایه به کار برد، در لایه ها آنقدر محکم هستند که بتوان به آن برجستگی داد.( لاک الکل کروماندل به همین روش ساخته می شود ). نوع دیگر آن ( شلاک) از تقطیر ترشحات مگس شیر ( Cacus lacca) ، به روش تزریق موجودات در آب جوش تهیه می شود .این ترشحات ، که " لاک" گفته می شود، بعداً تا حد خرده های نازک و ریزی ذوب می شود و در الکل حل می گردد .بدین ترتیب می توان آن را به عنوان لاک الکل به کار برد.همچنین نگاه کنید به لاک الکل تقلیدی ، لاک الکل مارتین .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۳:۱۵
زهرا جوکار

shirazart.blog.ir 

مُدول : اصطلاحی در معماری مدرن برای توصیف هر نوع واحد مناسب اندازه گیری معمولاً ۱۰ سانتی متر که دیگر اندازه های ساختمان از آن مشتق می شود .استفاده از مدول روش پیش ساخته را بسیار سهولت می بخشد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۳:۰۰
زهرا جوکار

shirazart.blog.ir 

مدل : ( در زبان ایتالیایی به معنی " مدل ، الگو ، آدمک مفصلی " ) نسخه ی کوچک و غالبا کاملاً پرداخت شده از یک نقاشی یا مجسمه ، که برای عرضه به سفارش دهنده ساخته می شود تا آنچه مورد نظر است نمایش دهد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۲:۵۵
زهرا جوکار

shirazart.blog.ir 

ملیله کاری : نقوش زیبا و ظریف با شکل باز که از فلزات قیمتی ( معمولاً طلا و نقره )و به روش لحیم کاری سیم های بسیار ظریف و گوی های کوچک شکل می گیرد .ملیله کاری معمولاً در ابعاد کوچک و گاه برای اشیاء کوچک انجام می شود ، اما به ویژه در جواهر سازی کاربرد دارد ‌.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۲:۳۶
زهرا جوکار

shirazart.blog.ir 

ملغمه : ۱- ترکیب غیر شیمیایی دو یا چند ماده 

          ۲- آلیاژی از جیوه و دیگر فلزات همچون طلا ( برای طلا کاری ظروف چینی و شیشه ای ) ، یا قلع ( برای پوشش پشت آینه ).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۲:۲۶
زهرا جوکار

shirazart.blog.ir 

ملایم سازی رنگ : ایجاد یک لایه ی نازک ناهموار رنگ بر روی لایه ی دیگری با رنگ متفاوت ، به نحوی که لایه ی زیرین کم و بیش آشکار باشد .این کار جلوه ای محو یا گسسته پدید می آورد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۲:۲۳
زهرا جوکار

shirazart.blog.ir 

ملاط گچ : ۱-( واژه ی اختصاصی " مخلوط گچ " - composition  plaster).اصطلاحی عام برای انواع مخلوط گچ که در اواخر سده ی هجدهم به عنوان جانشینی برای اندود گچ و آهک در انگلستان ابداع شد .این ماده ضد آتش بود ، ترک نمی خورد ، زودتر خشک می شود و لذا بلافاصله می شد بر روی آن نقاشی کرد .۲- مخلوطی از سفید کننده ، صمغ و چسب رنگ که در سده ی هجدهم ابداع و عمدتاً برای قالبگیری تزئینات مبلمان به کار گرفته شد .۳- ملاط سیمان - آهک که در ساختمان سازی به کار می رود .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۲:۱۹
زهرا جوکار