Shirazart.blog.ir دریافت
حجم: 1.45 مگابایتShirazart.blog.ir دریافت
حجم: 1.45 مگابایتShirazart.blog.ir
*نوع تحول یافته ی اصول کلاژ است که در آن اشیاء آماده ی مسطح یا سه بعدی به سطح تابلو نصب می شود ؛ گاه ممکن است بر روی آن نقاشی شود و یا به همان صورت طبیعی خود باقی بماند .این اصطلاح را روبرت روزنبرگ آمریکایی که اشیاء زیادی چون حیوانات پر شده از کاه و یک رادیوی کاملا سالم و در حال کار را به تابلوهایش الحاق کرد ابداع نمود .تفاوت اندکی بین این نوع نقاشی با هنر محیطی وجود دارد .
Shirazart.blog.ir دریافت
Shirazart.blog.ir
*روانشناسان ، " آزمون درخت " را به مثابه ی روشی که حیات ناخود آگاهی آدمی و تعادل و مرحله رشد وی را باز می تاباند ، به کار می برند .
تنه ی درخت ، نمودار " من" ( نفس) و " قدرت من" است .برگهای درخت ، نمودار حیات عاطفی و مناسبات با دیگران اند .
درخت بی برگ ، علامت بیمارگون " باز داری " و افسردگی است و برگهای بهاری درخت ، نشانه ی آمادگی برای برقراری پیوندها ی عاطفی .میوه هایی چون سیب و آلبالو به عنوان مثال ، نشانگر احساس ناکامی و خواهشهای عاطفی اند .و ریشه های درخت ، مبین نا خودآگاهی و ضبط کمابیش موافق آنند .
این آزمون را می توان به جای آزمونهای فرافکنی دیگر چون آزمون " T.A.T" و آزمون " روز شاخ ( Rorshach)" یا به عنوان مکمل آنها ، به کار برد .
یونگ در کتاب ریشه های خود آگاهی سی و دو تصویر درخت را که بیمارانش ترسیم کرده اند و در حکم ثبت تجارب باطنی آنان در عالم نفسانیات به یاری تخیل است ، آورده است .تنوع این تصاویر ، نمودار وجوه مختلف رمز درخت است .مثلاً بیماری درختی نورانی به شکل شمعدانی هفت شاخه و درخت نوئل ، تصویر می کند و بنا به توضیح یونگ ، زندگانی سرّی و پنهان خویش را که به خود ، آگاهی روشنی می بخشد ، به صورتی رمزی نمایش می دهد .بیماری دیگر ، درختی که همزمان و به نحوی متقارن ، در آب و هوا می روید ترسیم می کند و این نقش ، به عینه تصویری است که از گیاهان روئیده ، در کرانه ی دریاچه و برکه و تالاب ، بر سطح آب می افتد ، و یاد آور بید مجنون که تصویرش بر آب ، ما را به اعماق آب می برد .چنین نقشی ، نمودار پیوند اضداد است و جمع اضداد ، عنصر اصلی فرآیند تفرد ( lndividuation)
در ب خی تصاویر ، سیمای آدمی و غالباً سیمای زنی ، جایگزین تنه ی درخت شده و این تاییدی است بر ساحت زنانه و مادرانه این صورت مثالی .
گاه بیمار ، مشکلات روانی خود را با ترسیم درختی که قادر به قد کشیدن نیست و می افتد ، چونکه زمین آنرا به خود می کشد ( تصویر پایین ) بروز می دهد و بدینگونه اختلالاتی را که عارض شخصیت و منش وی شده ، به گونه ای که دیگر نمی تواند در محیط پیرامونش ببالد ، آشکار می سازد .
این تصاویر ثابت می کند که آدمی با شور و وحدت وافی ، رشد و هستی خویش را با رشد و هستی رستنی ها ، یکی و یگانه می پندارد .
Shirazart.blog.ir
* زیبا پسندی و علاقه ایرانیان باستان به درخت تا به آن جا کشید که پیامبرش سروی از بهشت به ارمغان آورد و در کاشمر کاشت .
داستان سرو و کاشمر و تقدس آن معروف است و در شاهنامه فردوسی و بسیاری از کتابهای تاریخی ذکر آن رفته است ( آنچنان است که زرتشت درخت سرو را در کاشمر کاشت ) که به قول دقیقی ، چنان کهن شده بود که کمند برگرد او نگشتی .
خلیفه متوکل عباسی به طاهر بن عبدا....حاکم خراسان نامه نوشت که آن را قطع کند و تنه آن را برای پوشش طاق کاخ به بغداد ببرند .ایرانیان حاضر شدند تا پنجاه هزار درهم بپردازند تا این درخت بریده نشود ولی طاهر نپذیرفت و درخت را ببرید .
هنگام افتادن درخت زمین لرزید و کاریزها ( قنات ) خلل یافت ، گویند شاخه های آن سرو بزرگ را بر شترها بار کردند وبه بغداد بردند .هنگامی که درخت بریده شده ، نزدیک بغداد رسید ، متوکل خلیفه عباسی کشته شده بود .
و باز در جایی دیگر آمده است :
سرو راست قامت ، مانند مورد و هوم مقدس و از دیر باز ، علامت خاص ایرانیان بوده است .که مطابق روایات ایرانی ، زردشت این درخت را از بهشت آورد و در پیش در آتشکده کاشت ( سرو کاشمر )
Shirazart.blog.ir
*روش ثبت تصویر بر روی ماده ی حساس به نور ، بدون استفاده از لنز ، به شکل نقوش متداخل که در اثر تجزیه ی شعاع نور از یک لیزر حاصل می شود .هر گاه نقش حاصله توسط لیزر دیگری ، و یا حتی به وسیله ی شعاع نور متمرکز از یک منبع نور معمولی خوانده شود ، تصویر به صورت " هولوگرام" ظاهر می گردد .تصویر حاصله کاملا ً سه بعدی است و انسجام آن از هر زاویه ای که روئیت شود شود ، حفظ می گردد ، و آن را درست همان گونه خواهیم دید که انتظار داریم در دنیای واقعی مشاهده کنید ( البته به استثناء رنگ آن ) .گاه ممکن است تصویر در پشت ، در عرض یا به صورت معلق در جلوی صفحه ی منعکس کننده ، یا لوح شفافی که آن را ثبت کرده ، به نظر برسد .