کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

Shirazart.blog.ir 

* " فوروم " میدان عمومی در شهرهای مناطق مختلف روم بود ،که محلی برای اجتماع مردم و داد و ستد و مشارکت در امور کشوری به شمار می رفت ،که تعدادی از بناهای باستانی روم در کنار آن واقع شده اند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۲۳:۵۹
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

* کولوسئوم یکی از باشکوه ترین و عظیم ترین آمفی تئاترهای روم است ،که شاهد جنایات فجیع کشتار بردگان و مسیحیان بوده و نبردهای خونین گلادیاتورها ،که یکی از سرگرمی های امپراطوران و اشراف رومی بود ،در این محل انجام می شده است .کولوسئوم پنجاه هزار تماشاچی را در خود جای می داده است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۲۳:۵۶
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

* " دموس " یا " سرای رومی" ،خانه های مسکونی برای سکونت طبقه ی اعیان و با شکلی تکامل یافته بود .دموس هال مستطیل شکلی داشت ،که در وسط آن به طور معمول آب نمایی قرار داشت .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۲۳:۵۲
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

**" باسیلیکا " یا تالار شهر ،بنایی بود سرپوشیده ،که در رم باستان محلی برای فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ( نظیر دادگاههای امپراطور روم ) به شمار می رفت و عملکردی همانند "آگورا " های یونان داشت .مهمترین باسیلیکاها ،باسیلیکا " کنستانتین " بود .( به کلیساهای مستطیل شکل صدر مسیحیت نیز باسیلیکا می گفتند .) 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۲۳:۴۸
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۲۳:۳۴
زهرا جوکار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۲۳:۲۷
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

** اساطیر یونانی و مجموعه آثار شعرای باستانی نظیر " هومر" و " هسیود" در شکل گیری طرز تفکر و هنر یونان نقش تعیین کننده ای داشته اند .

**منظومه ی حماسی "ایلیاد " اثر هومر ،نخستین شاعر بزرگ و بلند آوازه ی یونان است ،که در حدود یکهزار سال پیش از میلاد نوشته شده و گزارشی است قهرمانی و شاعرانه از جنگ خانمانسوز یونان و " تروا" که مدت ده سال ادامه یافت و به آتش سوزی و غارت تروا انجامید ." اودیسه " نیز اثر دیگر این شاعر معروف یونانی است .

** ایزدستان یونانی ،همزمان با دوره ی " هومر" شکل گرفت .بسیاری از ایزدان یونانی به طور کلی در " ایلیاد " و " ادیسه " مورد بحث قرار می گیرند. 

** از این نظر که در آثار " هومر " سخنی از تبار و گذشته ی ایزدان یونانی نرفته بود ،در روزگار بعد از هومر ،یونانیان احساس کردند که به تهیه ی شجره نامه و تاریخچه ی ایزدان خویش نیاز دارند .

**منظومه ی " هسیود" ،" تبارنامه ی ایزدان " که در حدود سده ی هشت پیش از میلاد تصنیف شده ،کهن ترین اثر یونانی در طبقه بندی اساطیر آن سرزمین است ." تبار نامه ی ایزدان " اثر هسیود، بازتابنده ی باورهای عامیانه بود و در یونان نوعی شناخت رسمی یافت .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۰۴
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir

** اصطلاح امپرسیونیسم و یا نقاشان " نور و رنگ " به فعالیت آن دسته از هنرمندانی گفته می شود ،که از اواسط قرن نوزدهم ،در پاریس و با توجه به تجزیه ی علمی نور توسط " گوته " و نیز تجربیات نور و رنگ دلاکروا، ترنر،کانستابل و نیز فعالیت نقاشان مکتب باربیزون در زمینه ی کار در فضای باز ،صورت گرفت .تجربه های اولیه ی امپرسیونیستها در نقاشی هوای باز ،تابناکی منظره ها را تامین کرد .ولی رنوار با " رنگ گزینی رنگین کمانی " ،زدودن رنگهای تیره از تخته رنگ و حذف خطوط مرزی دور اشیا، گام بلندی را در این زمینه برداشت .

** امپرسیونیسم را می توان اولین جنبش و حرکت مهم و فراگیر در هنر نو به حساب آورد .

** هنرمندان سبک امپرسیونیسم به نوعی قالب شکنی انقلابی در هنر دست زدند و از روال رایج و معمولی قلم زنی و رنگ آمیزی به پیروی از عرف و طبیعت سرپیچی کردند .آنها نظام آموزشی متداول و هنر آکادمیک را مردود می شمردند .

** شروع ی امپرسیونیسم در پی ثبت لحظات زودگذر زمان و حفظ لحظه و " آن " بود .

** در شیوه ی امپرسیونیسم ، نور و رنگ و ثبت جو و فضا ،هدف غایی به شمار می آید .

** استفاده از رنگهای خالص و شفاف ،با ضربات سریع قلم از ویژگیهای بارز هنرمندان امپرسیونیست ها ( دریافت نماها) است . آنها بسیار متاثر از طبیعت بودند و تلاش می کردند دریافتهای لحظه ای خود را جلوه های طبیعت با سرعت نقاشی و ثبت کنند .

** در آثار نقاشان امپرسیونیست ،خط فاقد صراحت است و از ثبات و پایداری برخوردار نمی باشد .

** نخستین نقاشی که رنگهای تیره را از تخته رنگ خود حذف کرد ،" پیر آگوست رنوار " نقاش مشهور امپرسیونیست بود .

** ادوارد مانه که به ارزش به کارگیری عملی رنگ و نور در نمایش موضوعات پی برده و مجذوب آن شده بود ،تئوری اولیه ی امپرسیونیسم را مطرح کرد .

**شیوه ی امپرسیونیسم مهم ترین پدیده ی هنری قرن ۱۹ و نخستین حرکت نوین هنری بود .در سال ۱۸۷۴ شکل گرفت و در دهه ی ۱۸۹۰ به سراسر اروپا و سپس به آمریکا راه یافت .

** کلود مونه که بر پایه ی دریافتهای بصری و حساسیت های درونی خودکار می کرد ،نماینده ی واقعی نهضت امپرسیونیسم به شمار می رود .

** کلود مونه ۲۶ تصویر از یک کلیسا کشید و حرکت و جابجایی نور را بررسی کرد .

،** کلود مونه در همه ی زندگی خود ،هدفی جز به تصویر در آوردن لحظات گذران تابندگی و بازتابی نور در مناظر طبیعت نداشت .

** استفاده از رنگهای شفاف و روشن ،دوری از رنگهای تیره و قیر آلود ،پرهیز از نشان دادن جزئیات ،بازی با نور خورشید و ارتعاش ذرات جو ،تاثیر اجسام 

و رنگهای همجوار ،تاثیر رنگهای همجوار ،تاثیر رنگهای مکمل و ...... از ویژگیهای شیوه ی دریافتگری است .

** هدف اصلی امپرسیونیست ها دستیابی به نوعی طبیعت گرایی متعالی بود ،که از طریق تجزیه ی شدت و ضعف رنگ و ارائه ی بازی نور بر سطح اشیا حاصل می شود .

** توجه هنرمندان دریافتگرا به نور و رنگ ،تا حدی متاثر از کشفیات فیزیکی بود و این حقیقت ،که سایه ی هر جسم ،به رنگ مکمل آن جسم خواهد بود .

** آثار " تولوز لوترک " فرانسوی هم دارای عناصر امپرسیونیستی است .او یکی از بنیانگذاران پوستر و پوستر سازی است .تاثیر باسمه های ژاپنی در پوسترهای او دیده می شود .او را پدر پوستر نیز نامیده اند .

** تولوز لوترک از پیروان ادگار دگا محسوب می شود .

** جنبش امپرسیونیسم به دلیل تحول و بدعتی که در هنر نقاشی پدید آورد ،نخستین جنبش هنر مدرن محسوب می شود و تحول بزرگی در نقاشی پس از خود به وجود آورد. 

** در بعضی از آثار امپرسیونیستها مانند آثار  " ژرژ سورا " دقت و موشکافی علمی نور و رنگ ،همراه با وقار رسمی به چشم می خورد .

** در آثار برخی دیگر از هنرمندان امپرسیونیست، برداشت حسی از موضوع ،بر تجزیه و تحلیل دقیق و علمی غلبه دارد .آثار پیر آگوست رنوار و کلود مونه و آلفرد سیسلی از این قبیل اند .

** " ژرژ سورا " و " سینیاک" دو هنرمند مشهور مکتب تجزیه گری رنگ هستند ،که با به کاربردن اسلوب نقطه چین رنگ ،در شیوه ی دریافتگری ( امپرسیونیسم ) تحولی ایجاد کردند .

** " ژرژ سورا " در مهمترین اثر خود که " یکشنبه تابستان در گراندژات " بود،نظریات نوین خود را درباره ی رنگ - مبتنی بر تجربیات علمی شورول- به مرحله ی اجرا در آورد .نقاشی با عنوان " برج ایفل" از دیگر آثار پست امپرسیونیستی اوست .

** هنرمندان بسیاری در قالب شیوه ی امپرسیونیسم فعالیت داشته اند .از جمله : مانه ،مونه ،رنوار ، دگا، پیسارو، سیسلی، پیسارو، بازیل و......ولی بیشترین فعالیت را در زمینه ی طراحی " ادگار دگا" انجام داده است .

** دگا در وصیت نامه اش قید کرده بود ،که هنگام دفن وی بگویند : " او طراحی را بسیار دوست می داشت ." 

** خطوط رقصان و استوار ،لایه های شفاف و مات ،تاریکی ها و پاساژهای بجا و فواصل بسیار حساب شده و ظریف که فی البداهه به وجود آمده اند ،از ویژگیهای اغلب آثار ادگار دگا هستند .

** در شیوه ی " نقطه چین رنگ " ( پوینتیلیسم ) نظر نقاش در چشم بیننده به ثمر می نشیند ،نه بر تخته ی پالت و یا پرده ی بوم .

** " ژرژ سورا " را بانی شیوه ی " پوینتیلیسم" ( پرداز رنگ و نقطه چین رنگ ) می دانند .

** " پیر آگوست رنوار " از هنرمندان مطرح امپرسیونیست است .جوشش احساسات در آثار او ، خصوصا نقاشی هایی که انسان در آن نقش اساسی را ایفا می کند ، با لطافت و نرمی ، رنگهای گرم ،ضرب قلمهای موزون و حسی و ترکیب بند حساب شده همراه است .

** امپرسیونیسم در حقیقت از شیوه ی رآلیسم به وجود آمد و رآلیسم نیز از نظر مبانی و مبادی فکری ،زاده ی شیوه ی رمانتیسم بوده است .

** از جمله ی آثار " رنوار " : ناهار قایق رانان_ پایان غذا و دختران در کنار پیانو .

** در میان هنرمندان آخر قرن نوزدهم، " سزان " شهرت خاصی دارد .گر چه آثار او همواره از طبیعت اخذ شده، ولی شیوه ی کارش به گونه ای است ،که او را صاف کننده ی راه برای سبک " کوبیسم " ( حجم گری ) می دانند .در مورد ارتباط او با شیوه ی امپرسیونیسم ، جمله ی معروفی از او نقل شده ،که گفته است :" می خواهم از امپرسیونیسم چیزی محکم و ماندگار مانند هنر درون موزه ها بسازم ".

** اصطلاح " نئوامپرسیونیسم " ( پست امپرسیونیسم ) برای نخستین بار در سال ۱۸۸۶ برای نامگذاری جنبشی در هنر نقاشی به کار گرفته شد ،که هم ادامه و گسترش شیوه ی امپرسیونیسم محسوب می شد و هم واکسنی در مقابل آن بود .

** شیوه ی " پسا امپرسیونیسم " نیز مانند جنبش امپرسیونیسم اساسا با نمایش نور و رنگ سر و کار داشت .با این تفاوت که امپرسیونیستها تجربی و خودانگیخته بودند ولی نئوامپرسیونیستها به اصول علمی متکی بودند و حاصل کار آنها ترکیب بندیهای با شدت فرموله شده بود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۹ ، ۰۰:۴۵
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

** شروع کلاس های مرحله دو کنکور هنر به صورت آنلاین 

** کلاس ها در سه مرحله ی مقدماتی ،متوسطه و پیشرفته می باشد .

** در صورتی که قبلا هنر کار کرده باشید یا هنرستانی باشید با گرفتن یک آزمون عملی آنلاین سطحی که باید در آن قرار داده شوید مشخص می شور .

** هر دوره در ۱۰ جلسه تنظیم شده است .

** مدرس زهرا جوکار ،مدرس دانشگاه های هنری و کنکور 

** جهت ثبت نام و مشاوره با شماره ۰۹۱۷۰۵۲۲۱۹۲ ،زهرا جوکار تماس حاصل فرمائید. 

** جهت ثبت نام و مشاوره با شماره 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۹ ، ۲۳:۳۵
زهرا جوکار