shirazart.blog.ir
**خالق کمدی جدید" مناندر" است .
کمدی های پس از ۳۳۶ ق.م را کمدی های جدید گویند . ( دوره ی پادشاهی اسکندر) .در کمدی های جدید ، گروه همسرایی کنار گذاشته شد و ساختمان پنج قسمتی کمدی های قدیم از میان می رود و مضامین نیز حول مسائل عاشقانه دور می زند .
shirazart.blog.ir
** سینمای آزاد انگلستان از نظر سبک و روش از مکتب سینمایی واقع گرایی شاعرانه تاثیر پذیرفت .
** جنبش " سینمای آزاد " انگلستان در دهه ی ۶۰ با مستند هایی از " تونی ریچاردسون" ، " لیندسی اندرسون" و " کارل رایتس" شکل گرفت و قصد آنان ساخت فیلم هایی بود که بازتاب حقیقت جامعه باشند و به زندگی افراد طبقه کارگر بپردازند .
** از فیلم های مهم این جنبش : ای سرزمین رویا ( ۱۹۵۳، لیندسی اندرسون) ، این زندگی ورزشی ( لیندسی اندرسون؛ ۱۹۶۳)؛ شنبه شب و یکشنبه صبح ( کارل رایتس، ۱۹۶۰)
Shirazart.blog.ir
** علت اصلی تولد مکتب موج نو فرانسه عبارتند از فیلمهای " تروفو _ فیلمهای گودار
** موج نو فرانسه در دهه ی ۵۰ شکل گرفت ، ( تحت تاثیر مجله ی " کایه دو سینما " به سر دبیری " آندره بازن" و نقدهای " تروفو" ) اما آنچه تولد " موج نو " را رسما اعلام کرد ، فیلم های " چهار صد ضربه " به کارگردانی " تروفو" و " از نفس افتاده " ساخته ی " گودار" است .
shirazart.blog.ir
***سالوادر دالی (۱۹۰۴- ۱۹۸۹) ، نقاش سوررئالیسم ، تصویر گر و طراح اسپانیایی ، از مبلغان مشهور خرد ستیزی در هنر به شمار می رود .در طول سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ مذهب، علم و تاریخ جای بیشتری را در میان موضوعات آثار دالی اشغال کرد.بنابراین ، در طی این سال ها آثار معروفی را ارائه کرد که شام آخر یکی از آنها بود .از این حیث می توان رگه هایی از گرایش مذهبی را در آثار متاخر او شاهد بود .در واقع از دهه ی ۱۹۵۰ میلادی کارهای اساسی او وقف هنر مذهبی و مسیحی و ستایش از مسیح در آیین عشاء ربانی بود .
** تابلوی The Sacrament of the last supperیا " شام آخر " نمونه ای از این آثار اکنون در موزه و گالری هنر واشنگتن دی.سی قرار دارد.اهمیت این قبیل آثار در تاریخ هنر و نقش نجات دهنده ی آنها برای دالی در این بود که او را از فاجعه ی هنرمند میانه رو بودن در هنر مدرن دور می ساخت .( پاکباز ۱۳۸۷)