کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

۱۰۰ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

Shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۷ ، ۲۰:۵۳
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۲۱:۳۵
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۱۷:۲۹
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

    * استفاده از ساختار های متباین برای ایجاد فرم های جدید : 

در تصاویر زیر نمونه هایی از ساختارهای متباین که در آنها دو نوع فرم واحد بکار رفته دیده می شود .یکی با گوشه های راست و دیگری با گوشه های منحنی ‌.این دو نوع شکل گاه اندازه ی متضادی دارند .آنها با برخورد به یکدیگر و اتحاد و تفریق ، شکل های جدیدی به وجود می آورند .این دو نوع فرم واحد می توانند در دامنه ی تشابه معینی ، تغییر شکل و در دامنه ی وسیعتری تغییر اندازه بدهند .

   * نقش تضاد در پیامهای بصری : 

در تصاویر زیر با استفاده از کنتراست ، مفاهیم مقابل هم به طرزی ساده نشان داده شده است یا به عبارتی جهت تشدید مفهوم تضاد عناصر متضاد در مقابل هم قرار گرفته اند .

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۱۳:۱۱
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

   *تضاد رنگ : 

تضاد در رنگ انواع مختلفی دارد که تضاد هفتگانه رنگ ها از آن جمله اند ، اما بطور معمول می توان از تضاد تاریک و روشن ، سرد و گرم ، شفاف و تیره  مکمل و ......نام برد.

 

نکته ۱: بیشترین تضاد سرد و گرم بین دو رنگ قرمز نارنجی و سبز آبی ( فیروزه ای ) وجود دارد .

نکته ۲ : بیشترین تضاد تیره و روشن بین دو رنگ زرد و بنفش قرار دارد .

نکته ۳: در بین رنگها ممکن است بیش از یک نوع تضاد وجود داشته باشد .به عنوان مثال سبز و قرمز علاوه بر تضاد سرد و گرم دارای تضاد مکمل نیز می باشند

    * تضاد موقعیت ( تضاد در محل فرم ) :

موقعیت عناصر بصری بستگی کامل به چگونگی قرار گرفتن آنها در کادر دارد .تضادهای موقعیت عناصر بصری در رابطه با کادر عبارتند از بالا و پایین ، چپ و راست ، در مرکز و خارج از مرکز و......

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۱۲:۴۶
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

* تضاد ، کنتراست ، تباین :

      *  کنتراست به معنی تضاد  ، تباین و کشمکش متقابل میان عناصر و کیفیت بصری است .که یکی از اصول پایه و بسیار قابل اهمیت در خلق اثر هنری می باشد .

کنتراست بواسطه ی نقش برجسته ای که در انتقال معانی و مفاهیم در زندگی ، طبیعت و آثار هنری دارد ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ارتباط منطقی و در عین حال متضادی را میان اجزا و عناصر مختلف بک ترکیب و یا یک اثر هنری بیان می کند .

        

       * انواع تضاد : 

شاید مشخص کردن انواع تضاد بطور کامل امکان پذیر نباشد ولی از انواع معروف تر تضاد می توان به موارد زیر اشاره نمود : 

        

        * تضاد در شکل ( تضاد در ظاهر فرم ) :

تضاد در شکل ها ، به دلیل وجود جنبه های متفاوت و گوناگون ، کمی پیچیده به نظر می رسد .شکل های هندسی با شکل های طبیعی متضاد هستند اما در بین شکل های هندسی ، آنهایی که گو شه دار هستند با آنهایی که بدون گوشه و فرم هستند ، در تضاد قرار دارند .

بعضی از شکل های متضاد دیگر عبارتند از : شکل کامل و ناقص ، شکل قرینه و غیر قرینه ، شکل ساده و پیچیده ، شکل انتزاعی و طبیعی و غیره .....

  * یکی از شگردهای تایپوگرافی جهت حساسیت بخشیدن به حروف استفاده از فضای مثبت و منفی ( تیره و روشن ) است .حروفی که در حالت مثبت و منفی در صفحه فعال می شوند می توانند تاثیر عمده بر مخاطب بگذارند .

     * تضاد در بافت : 

تضادهای موجود در بافت و جنسیت فرم ها عبارتند از : ترم و زبر ، مات و صیقلی ، صاف و ناصاف ، زمخت و لطیف و .......  

     * نکته : همیشه بافت های زبر و خشن نسبت به بافت های نرم و لطیف جلوتر دیده می شوند ، بنابراین با استفاده از تضاد بین بافت های نرم و بافت های خشن می توان فضای سه بعدی ایجاد نمود .

     * تضاد جهت : 

بیشترین تضاد جهت ، زمانی است که دو شکل در دو جهت مخالف ، با اختلاف ۹۰ درجه با یکدیگر قرار داشته باشند و یا دو فرم که رو در روی یکدیگر قرار گرفته و با هم موازی هستند ، اما هر کدام ۱۸۰ درجه در مقابل دیگری چرخش دارد .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۱۲:۰۲
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۲۳:۰۰
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۱۳:۲۹
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۱۰:۱۳
زهرا جوکار

Shirazart.blog.ir 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۷ ، ۲۲:۱۸
زهرا جوکار