ادامه مصاحبه با میترا تمجیدی
هم اکنون طراحان لباس طرحهای خود را ارائه می دهند و می توانند برای طرح های خود مالکیت معنوی بگیرند .جالب این است که در مدت زمان کوتاه ، تمامی این تحولات رخ داده است و قطعا هر چه جلوتر برویم قدم ها گسترده تر و ماندگارتر خواهد شد.
گفتید که بیشتر دوست دارید روی المان های ( شاخص های) ایرانی کار کنید .کمی بیشتر در مورد خودتان توضیح دهید و با توجه به اینکه تاریخ ایران وسیع و غنی است تا چه حد و چه تاریخی به عقب بر می گردید؟
ما ایرانیان قبل از اسلام نیز پوشش داشتیم و حتی مردان ما حجاب داشتند و لباسهای بسیار زیبایی به تن داشتند .من از زمان داریوش و کوروش تحقیق کردم تا زمان ورود اسلام به ایران و زمان صفویه که در واقع اوج هنر ایران در تمام هنر هاست ، مطالعات خود را انجام داده ام.
من تمام این تاریخ ها را مطالعه کردم و آگاهی دارم، ولی هیچ وقت نمی شود گفت که مطالعات من کامل است ، از همین رو به تحقیق و مطالعه ادامه می دهم ، ولی از برخی از دوران های تاریخی ایران عکس موجود نیست ، به همین دلیل از نقاشی های آن دوران استفاده می کنم تا نوع پارچه ، چاپ هایی که روی پارچه ها انجام می شده یا مثلاگل های اسلیمی صفویه که روی لباس چاپ شده را در می آورم و فکر می کنم طراحان لباس باید مطالعات بیشتری انجام دهند ، زیرا هنوز خیلی از موارد هستند که در لابلای نقاشی هامی توان پیدا کرد.
یکی از مواردی که به لباس زیبایی می دهد ، رنگ آن است .بیشتر رنگهایی که در لباس های ایرانی استفاده می شود ، رنگ تیره ، شما چه رنگ هایی را در طراح هایتان استفاده می کنید ؟
من معمولا به رنگ آبی نفتی و فیروزه ای علاقه زیادی دارم و البته بقیه رنگ ها هم زیبا هستند ، اما از این دو رنگ در لباس هایم بیشتر استفاده میکنم.ولی این به این معنی نیست که همیشه تمام لباس ها را با این دو رنگ ببینم.طراح معمولا ، ایده رنگ را با خودش همراه می کند .لباسی که برای خانم اشتون طراحی شده ، اصلا رنگ آبی ندارد و بیشتر قرمز یا شرابی رنگ استفاده شده است.