کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
يكشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰ ق.ظ

آنچه در مورد هنر مصریان باید دانست

Shirazart.blog.ir

* سر ستونهای مصری به سه شکل ساخته می شدند : ۱- پاپیروس    ۲- برگ نخلی       ۳- غنچه نیلوفری

* مصریان هنرشان را بر اساس دانسته ها و آموخته ها استوار کرده بودند ) در حالیکه یونانی ها از چشمان خود استفاده می کردند (.

* معبد " کارناک " در " طب" Thebe در دوران امپراطوری جدید مصر )۱۰۷۰ تا ۱۵۵۰ق.م( ساخته شد و تالار معبد دارای ۱۳۴ ستون است ، که بلندی آنها ۲۱ متر می باشد .

* " دیودور " Diodore"مورخ یونانی بوده و در آغاز مسیحیت می زیسته است .او در مورد مصریان می نویسد که خانه ی خود را مکان ناپایدار و آرامگاه ابدی خویش را مسکنی جاویدان می پنداشتند.

* رامسس دوم مربوط به فرعونهای دوره ی پادشاهی جدید و آخرین فرعون بزرگ مصر است که معبد عظیم او در ابو سمبل قرار دارد .در نمای ورودی این معبد چهار پیکره ی عظیم شبیه سازی شده وجود دارد ، که به حالت نشسته و رسمی کار شده اند .

* ویژگی هنر دوره ی پادشاهی جدید مصر ، بزرگنمایی افراطی و اغراق آمیز است و پیکره ها ، فاقد ظرافت کاری دوره ی پیشین هستند .

* در دوران امپراطوری میانه و عهد فراعنه بزرگ ، درخشان ترین و کامل ترین و کامل ترین آثار هنری مصر به وجود آمد .در این دوران است که به نیروی ثروت ، بناهای عظیم و معابد و مقابر بزرگ در مصر ساخته می شود .

* اولین هنرمندی که نامش در تاریخ ثبت شده " ایم هوتپ"Imhotep  معمار مصری و سازنده ی بنای مطبق هرم شاه زوسر ) هرم پله( در مصر است ) حدود سال ۲۷۵۰ قبل از میلاد (" ایم هوتپ" ساختمان سازی با سنگهای تراشیده را معمول کرد .

* معبد " لوکسر" مربوط به دوران امپراطوری جدید مصر )۱۰۷۰ -۱۵۵۰ پیش از میلاد ( است ، که ساخت آن حدود یکصد سال و به وسیله ی چند نفر طول کشید .این نوع معبد دروازه دار را " پیلون" pylon می نامند .

* مورخین و صاحب نظران دوره ی کهن مصر را به سه بخش به صورت زیر تقسیم کرده اند : ۱ - دوران پادشاهی کهن)۲۰۴۰-۳۲۰۰ق.م( هنر این دوره، هنر کلاسیک مصر است .۲- دوران پادشاهی میانه )۱۶۵۰-۲۰۴۰ ق.م(۳- دوره ی پادشاهی جدید یا دوره ی امپراطوری )۱۰۷۰-۱۵۵۰ ق.م(

* معماری مصری که مصالح آن در آغاز چوب و سپس خشت خام بود ، رفته رفته جای خود را به معماری سنگی داد و از شکل مصطبه های کوتاه ، به اهرام بزرگ و عظیم تبدیل شد .

* صرف نظر از معماری ، بهترین هدیه ی مصریان به جهان هنر ، سبک تزئینی آنان است .و موضوعات تزئین عموماً از گیاهان اطراف رود نیل و به خصوص " لوتوس" و " پاپیروس" اخذ شده اند .

* مهمترین نکته در نقش برجسته های مصری ، مسئله ی تنوع در طرح است .موضوع این آثار اغلب شرح مصور فتوحات فرعون ها ، مراسم مذهبی ، صحنه هایی از زندگی روزمره و یا تجسم ارواح در عالم لاهوت است .

* موضوع نقش برجسته های مصری ، اغلب شرح مصور فتوحات فراعنه ، مراسم مذهبی ، صحنه هایی از زندگانی روزمره و یا تجسم سیر ارواح در عالم لاهوت است .

* پرده های نقاشی مصریان باستان ، مانند جغرافیا ، مسطح و گسترده ترسیم شده و فاقد پرسپکتیو ) مناظر و مرایا( است و غالباً نمودار فتوحات فراعنه یا جشن های مذهبی یا وقایع مهم روز یا مسافرت ارواح به کشور مردگان می باشد .

* نخستین چیزی که در یک نمایشگاه آثار مصری توجه بیننده را جلب می کند ، این است که تمام افراد پرده های نقاشی شبیه یکدیگرند و واقعاً شگفت انگیز است که در طول قرنهای متمادی ، ملتی تا این حد به سنتهای هنری خود متعصب باشد و بدانها عمل کند .با این حال ، با دقت بیشتر در آثار ، تا حدی می توان اختلاف هنر اعصار مختلف را مشاهده کرد .

* مصریان در دوران امپراطوری قدیم )۲۰۴۰-۳۲۰۰ق.م( پیکر اشخاص را چاق و کوتاه رسم می کردند .مجسمه ی کاتب مصری که به حالت چهار زانو نشسته و از سنگ آهک ساخته شده و به رنگ قرمز در آمده و هم اکنون در موزه ی لوور پاریس است ، یکی از آثار برجسته و شایان تقدیر مصری در این دوره است .

* هنر مصر را در دوره ی باستان می توان با صفات دینی ، ابدیت گرا ، کاهنی ،محافظه کار ، سنت گرا و ایستا توصیف کرد .

* هنرمندان مصر باستان ، به طور کلی به نشان دادن حالات درونی نپرداخته اند .چنانکه در یونان باستان هم این اصل آرامش در مجسمه سازی رعایت شده است .

* در دوران امپراطوری میانه در مصر )۱۶۵۰-۲۰۴۰ ق.م(اندامها کشیده تر و پیکره ها ظریف تر شده اند و پیداست هنر مصر به سوی ظرافتی که جذاب و دلرباست، گرایش داشته است ‌.

* در مصر باستان ، هر گاه نقاش خواسته است دو نفر را در پس هم قرار دهد ، شخص عقب را بزرگتر می کشیده است .

* صرف نظر از معماری ، بهترین هدیه ی مصریان به جهان هنر ، سبک تزئینی آنان است .موضوع عمده ی اغلب آثار تزئینی مصریان ، بر گرفته از گیاهانی است ، که در کنار رود نیل می‌روییدند .به ویژه دو گیاه موسوم به " لوتوس" ) نوعی نیلوفر سفید مصری ( و پاپیروس ) که گلی شبیه مارگریت یا مینا است و در قدیم به جای کاغذ از آن برای نوشتن استفاده می شد.(

* در دوران امپراطوری میانه و عهد فراعنه ی بزرگ ، کامل ترین و درخشان ترین آثار هنری مصر به وجود آمد .در این دوران است که به نیروی ثروت ، بناهای عظیم و معابد و مقابر بزرگ ساخته شد .

* هدف نقاشی مصر باستان در دوره های مختلف آن ، تزئین قصرها و مقبره ها بوده است .

* مصالح عمده ی معماری مصری را صرف نظر از مصالح محلی ، سنگ تشکیل می دهد .

* مصریها در معماری از سنگ سخت استفاده می کردند .ستونهای مصری کافت و کوتاه ولی ستونهای دوره ی هخامنشی در ایران ، بلند و نازک بوده اند .بنابراین بناهای ایرانی روشن ولی بناهای مصری تنگ و تاریک است .

* یکی از فرعونهای مهم مصر ، " آخناتون " یا " ایخناتون " است ، که به دلیل آوردن دین جدیدش در تاریخ مشهور است .قبل از او " آمون " یا " آمون پرستی " در شهر " طب" پایتخت آن زمان مصر رواج داشت .او مذهب " آتون " را که بر خلاف مذاهب قبلی یکتا پرستی را تبلیغ می کرد و تنها خدای خورشید یا قرص خورشید را به رسمیت می شناخت ، رواج داد.آیین آخناتون ، اقوام گوناگون را به یگانگی و دوستی فرا می خواند. در دوره ی آخناتون اصلاحات اساسی در همه ی سطوح جامعه پدید آمد و هنر دوره ی آخناتون را " هنر مردمی" تلقی می کنند .

* مجسمه ی ابوالهول با بلندی ۲۰ متر مربوط به سال ۲۵۳۰ پیش از میلاد است .این مجسمه، سر انسان و بدن شیر دارد و سر او به احتمال قوی شبیه " خفرن" ) از فرعونهای قدرتمند سلسله ی چهارم مصر ( است .

* دو نمونه از مجسمه های غیر آیینی مصر باستان عبارتند از : مجسمه ی ایستاده ی " شیخ البلد" یا کد خدا که جنس آن از چوب است و مجسمه ی " کاتب مصری " یا کاتب نشسته ، که جنس آن از سنگ آهک است .

* اهرام سه گانه ی مصر که در شهر جیزه در نزدیکی قاهره در مصر قرار دارند ، عبارتند از : ۱- هرم خئوپس یا خوف و )۲۷۵۰ ق.م( ۲- هرم خفرن یا شفرن یا خافرا )۲۵۳۰ق.م( ۳- هرم میکرینوس یا مرکرینوس یا میسرینوس)۲۵۰۰ق.م(

* هرم خئوپس قدیمی ترین هرم از اهرام ثلاثه بوده و دارای ۱۴۵ متر ارتفاع است .ساختمان این هرم ۲۰ سال طول کشید .

* " فرعون" از نظر لغوی به معنی " خانه ی بزرگ " است .

* حضرت موسی ) ع( در زمان رامسس دوم می زیسته است .معبد این فرعون در سال ۱۲۵۷ پیش از میلاد ساخته شده و مجسمه های سنگی و غول پیکر او، ۲۰ متر بلندی دارند .

* خط هیروگلیف " حکاکی مقدس در حدود پنج هزار سال قبل ، از تصویر نگاری مشتق شد .این خط تصویری ، نزدیک به ۵۰۰ علامت تصویری داشت ، که به صورت مستقل و یا به حالت ترکیب با یکدیگر ، مرد ، زن ، گیاه ، پرنده ، ساختمان ، زمین ، آب ، آسمان و ......را نشان می داد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی