کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶ ب.ظ

هنر مصریان باستان

Shirazart.blog.ir

* در هم آمیختن گیاه های " پاپیروس" و " لوتوس" نماد اتحاد مردم مناطق شمال و جنوب مصر است ، که این اتحاد برای نخستین بار به وسیله ی " شاه نارمر " به وجود آمد .این پادشاه که در سال ۳۲۰۰ پیش از میلاد حکمران سرزمین علیا بود ، با تسلط بر مصر سفلی ، اتحادیه میان دو منطقه به وجود آورد و تاریخ مستند و مدون مصر هم از این زمان شروع می شود .

* لوح مشهور " شاه نارمر " که به مناسبت این پیروزی و اتحاد ساخته شده است ، دارای نقش های عقاب و سر گاو است .این عناصر نمادین و اسطوره ای ، به منظور تاکید الهی و ماورای طبیعی بر پیروزی فرعونها بوده اند .عقاب سمبل خدای آفتاب ) هوروس( بوده است .

* قبرهای اولیه ی مصریان باستان " مصطبه " ) سکو( نام داشت .در مرحله ی بعد ، مصطبه تبدیل به یک بنای چند طبقه و پلکانی شد ، که نمونه ی آن هرم " زوسر " ) یکی از پادشاهان مصر باستان ( است .هرم " زوسر" به احتمال ، قدیمی ترین بنای سنگی و نخستین مقبره ی عظیم مصر است ، که به " هرم پله " نیز شهرت دارد .

* به طور کلی ، موضوع تمام نقاشیهای مصری ، یکی از موارد سه گانه ی زیر بوده است : ۱- اسطوره ای ۲- آیینی ۳- واقعه نگاری

* در نقاشی مصری ، سایه زدن معمول نبوده و نقاشیها با رنگهای ثابت و یکنواخت و یکدست انجام یافته است .یعنی در محدوده ی خط پیرامون تصاویر ، هیچگونه تغییری در رنگ یا ارزش رنگی داده نشده است .تصویر انسان ، حالت قراردادی دارد .پاها همیشه روی زمین ، تنه و چشمها از روبرو و صورت از نیمرخ است .مردان در هنگام راه رفتن ، همیشه پای چپ خود را جلو گذاشته اند و زنان و کودکان ساق پاهایشان به هم فشرده و نزدیک و در حال استراحت هستند .به طور کلی نقاشیهای مصری در یک استاندارد کشیده شده اند .تمام افراد در دوره های مختلف نقاشی مصری ، شبیه یکدیگرند .

* مصریان علاوه بر خط" هیروگلیف " از دو خط به نامهای " هیه راتیک ") هیراتی( و " دموتیک " ) دموتی( استفاده می کردند ، که هر دو زاییده ی خط " هیروگلیف" بود ." خط هیراتی " تنها در نگارش مذهبی به کار می رفت و خط " دموتی " نیز برای مقاصد غیر مذهبی کاربرد داشت .) واژه های هیراتی و دموتی ریشه ی یونانی دارند و به ترتیب به معنای " روحانی " و " مردمی" به کار می روند (.

* از دوران باستان تا کنون مطالب فراوانی درباره ی تولید و کاربرد " پاپیروس" نوشته شده است .تاریخ شروع استفاده از پاپیروس برای ذخیره سازی اطلاعات به قدمت خط " هیروگلیف" می رسد .زیرا یک لوله پاپیروس نوشته نشده در قبر یکی از امرای سلسله ی اول مصر ) حدود ۳۲۰۰ تا ۲۸۰۰  ق .م( در سقّآره به دست آمده است .در مصر و حکومتهای بین النهرین، طی مدتی متجاوز از چهار هزار سال ، پاپیروس ماده ی اصلی نوشتار به شمار می آمد و اگر چه همزمان با آن از مواد دیگری نیز استفاده می شد ، اما هیچیک از آن مواد ، اهمیت ، کثرت کاربرد و مطلوبیت پاپیروس را نداشت و به آسانی و به اندازه ی پاپیروس تهیه نمی شد .

* تولید پاپیروس نخست در مصر و سپس در روم و بیزانس، همانند ابریشم و کاغذ در چین ، انحصاری دولتی و سودمند به شمار می آمد .

* مصطبه ها ، اهرام پله ای ، اهرام کامل و ابوالهول، همگی به دوران پادشاهی کهن سرزمین مصر مربوط می باشند .در اواخر پادشاهی کهن ، ساخت مقابر عظیم به دلیل بروز مشکلات سیاسی و طغیان فرمانروایان محلی متوقف شد .

* در دوران پادشاهی میانه در مصر ، مقبره ها در دل صخره ها و نقاط دور افتاده و مخفی ساخته شدند .و این امر به دلیل دستبرد سارقان به اهرام و نیز نا آرامی های سیاسی بود .بنابراین ، معماری مذهبی که در دوران پادشاهی کهن ، مقبره در آن رکن اساسی و معبد جزء ثانویه را داشت ، به تدریج به سوی معبد محوری تمایل پیدا کرد .از جمله می توان به معبد مقبره ی ملکه " حتشب سوت " در این زمینه اشاره کرد ، که در دیر البحری قرار دارد .

* فن نقاشی در مصر باستان برای برجسته تر کردن هنر پیکر تراشی مورد استفاده قرار می گرفته است و یا وقتی که می خواسته اند کار را ارزان تر تمام کنند ، از این هنر استفاده می کرده اند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی