کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
سه شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۱۰ ب.ظ

طراحی در ایران

Shirazart.blog.ir
* طراحی به شکل ، محتوا، مضمون و وسعت امروزی اش شاید عمری نزدیک به ۶۰۰ سال داشته باشد .در دنیای معاصر، طراحی به عنوان ابزار بیان مستقل و قائم به ذات ، در کنار سایر رشته های هنرهای تجسمی مانند : نقاشی ، گرافیک ، عکاسی ، انیمیشن ، تصویر سازی با امکانات تکنولوژی جدید ، نظیر کامپیوتر ، مطرح است و حتی در بسیاری از مراکز آموزش عالی ، در سراسر دنیا ، طراحی به صورت یک رشته ی دانشگاهی و تخصصی در آمده است. پیش از این دوره   )۶۰۰ ساله( اخیر ، طراحی ، وسیله ی بیان مستقلی از هنرهای تجسمی به شمار نمی آمد و اغلب وسیله ای برای نخستین تجلیات ذهن انسان ، برای بیان از طریق تصویر و نیز فراهم آوردن وسیله ای سریع برای منتقل نمودن آن ذهنیات بر سطح دیوار ، زمین ، سفال ، پوست، پاپیروس و بعدها کاغذ، بود.
نقش کنده کاری روی سنگ صابون نقش کنده کاری شده روی سنگ صابون ، یافته شده از گورستانی در شهداد کرمان ، * طرح به نقل از باستانشناسی و تاریخ، سال اول ، شماره اول ، پاییز و زمستان ۱۳۶۵
نخستین طرحهای کارگران ایران بر روی سفال متعلق به کشاورزان - طراحان عصر نوسنگی است.این سفالها که اغلب طرحهایی از انسان ، حیوان و نبات روی آن نقش گرفته اند ، در بیشتر نقاط ایران پراکنده اند: نواحی شوش در خوزستان ، تپه سیلک نزدیک کاشان ، تپه حصار نزدیک دامغان ، تپه کیان نزدیک نهاوند ، تل بایکوت نزدیک شیراز ، تو رنگ تپه در گرگان و حسنلو در آذربایجان .
با وجود پراکندگی این آثار ، وجوه مشترکی در آنها به چشم می خورد .همین وجوه اشتراک در تمام تاریخ نگارگری ایران ) به غیر از دوره های انحطاط ( استمرار داشته است : تجرید، اغراق، رمزگرایی و استفاده از سطح برای بیان و تنظیم فضای مورد نظر .در هیچ یک از این آثار بیننده با طبیعت گرایی محض ، در بیان تصویری ، روبه رو نیست .انسان یا حیوان به نغزترین شکل ممکن از شکل طبیعی خود جدا شده ) هر چند ریشه در آن دارد ( و منطبق با ذهن خلاق آفریننده و ضرورتهای تصویری آن تغییر شکل یافته و طرح نوینی از آن حاصل آمده است که زاییده ی سلیقه ، حساسیت، ابتکار عمل و دانش تصویری نگارنده ی آن است .
طرح سر گاو ، به جا مانده از این هنرمندان ؛ روی سفال ، نمونه ی مشخصی از شعور طراح هنرمندی است که ضمن مزین کردن سطح سفال به نگاره ای خیال انگیز ، از عواملی که به آن اشاره شد ) تجرید ، اغراق و استفاده از سطح برای تنظیم طرح مورد نظر ( سود برده است .در نگاه نخست ، چنین به نظر می آید که شکل دارای تقارن است ، ولی با اندک دقتی ، بیننده متوجه می شود که شاخها با اینکه به میزان زیادی کشیده ، سوزنی و وسعت یافته اند ، دارای طول خط متفاوت اند و دامنه ی هلال آن نیز یکی جمع تر و دیگری بازتر است .چهار خط عمودی که روی خط افقی سر گاو قرار گرفته اند ، هم از نظر قطر ، هم از نظر فاصله ، و هم از نظر استقرار به یک اندازه نیستند و همچنین با خط عمود بینی دارای محور متفاوت ، و اندکی به سمت راست طرح گرایش دارند .مجموعه ی این عوامل شکلی از سر گاو برای بیننده مطرح می سازند که تا امروز تازه و پویا و برای بیننده معاصر که ۲۰۰۰۰ سال از تاریخ تصویر را پیش رو دارد ، زنده و پر توان است.
همین طرز برخورد در دوره های تاریخی نیز مد نظر طراحان و نگارگران ایرانی بوده است .آنان ضمن اینکه وسایل روزمره ی زندگی را فرح بخش و متنوع نموده اند ، پیوستگی تاریخی این نقوش را با گذشته بسیار دور حفظ کرده اند .
در ظرفی که از حفریات شوش به دست آمده و متعلق به قرن چهارم یا پنجم هجری است ، شکل درختان ساده شده و از نظر فرم ، هندسی و مسطح گردیده و ضمن حفظ آهنگ / هماهنگی متقارن دارای تناسب و تنوع است.
نمونه ای از طراحی کشاورزان عصر نوسنگی ایران روی سفال نمونه ای از آثار طراحی کشاورزان عصر نوسنگی ایران روی سفال ، عوامل انتزاعی ، هندسی و نمادین از همان آغاز در شکل و بیان مد نظر بوده و همیشه در هنر ایران ) به غیر از دوره های انحطاط ( نقش تعیین کننده داشته است.
پرفسور آرتور اپهام پوپ )۱۹۶۹-۱۸۸۱( ایرانشناس فقید، در بررسی جامع خود از هنر ایران ، در زمینه ی هنر سفالگران ایرانی می گوید : " گل رس در دست هنرمند ایرانی مانند برخورد و ‌حساسیت یک شاعر است با واژه ها ، به سان برخورد ظریف یک رقصنده است با ضربآهنگ ) ریتم ( و به مثل حرکات سریع و با وقار انگشتان یک خوشنویس تربیت یافته است در پیوند با " کالیگرافی" .
وی ، همچنین معتقد است که برای شناخت هنر سفالگران ایران لازم است .هنر سفالگران یونانی و چینی نیز مورد بررسی قرار گیرد .او اظهار می دارد که هنر سفالگران یونانی ، عقلایی ، پر توان و دارای وقار است ، ولی از چشم انداز سفالگری برخورد صحیحی با خاک و گل رس نشده است .امکانات بی شمار بهره برداری از بافتها و لعابهای گوناگون مورد بررسی قرار نگرفته است و از رنگهای بی شماری که در سفالهای لعابدار ایرانی به کار رفته ، یونانی ها تنها به استفاده از دو یا سه رنگ ) سیاه ، آجری و اخرایی( اکتفا کرده اند .
کوزه سفالی ، شوش ، قرن چهارم یا پنجم ه ، قکوزه سفالی ، شوش . قرن چهارم یا پنجم ه. ق .خطوط مواج معرف جریان آبی است که مرغابیها روی آن شناورند و خطوط دایره وار درون هم نشانگر خورشید و نور افشانی آن است.

افزون بر این، نگارگران ایرانی متناسب با وسیله ی مورد نظر ) سفال و عملکرد آن ( برای تزئین آن تدبیر و طراحی کرده اند ، در صورتی که طراحان یونانی مضامینی را که مناسب نقاشی دیواری بوده است ، بر روی سفالها طراحی نموده اند و حساسیت لازم را در پیوند با سفال و تفاوت ها و عملکردها ی آن و نقوشی که باید روی آن قرار گیرند از خود نشان نداده اند .هر چند سفالگران چینی مانند هنرمندان عمل نموده اند ، ولی حساسیت آنها بیشتر معطوف به شکلی است که باید تمام جوانب ) شکل ، عملکرد ، طرح، لعاب، رنگ، استحکام ، ایستایی، عامل ) سفال( و تولید انبوه به کیفیتی باشد که همه امکان دسترسی به آن را داشته باشند و نه فقط طبقه ی خاصی از آن بهره مند گردند .
نمونه هایی از طراحی چهره زنان روی سفالنمونه هایی از طراحی چهره زنان روی سفال - a_e شیوه ی طراحی هنرمندان کاشان بر روی سفال        -------- f_ j شیوه ی طراحی هنرمندان ری بر روی سفال ------------ k شیوه ی طراحی هنرمندان ساوه بر روی سفال ----------- l, m, n شیوه ی طراحی هنرمندان سلطان آباد بر روی سفال

در طراحی بر روی سفال ، امکان اصلاح ، تغییر و یا حذف طرح و فرم کمتر وجود دارد.طراح لازم است با اعتماد به نفس و با اتکا به دانش طراحی ، بداهه سازی و نیز شکل و ساختار سفال ، قلم مو را به لعاب رنگ مورد نظر آغشته و طرح مورد نیاز را بر روی ظرف اجرا نماید ‌.با وجود این ویژگیهای طراحی ، نگارگران ایران در زمینه های ساده سازی ، اغراق ، ظرافت و نیز بداعت در خط ، با توجه به جنبه های فرهنگی - تاریخی در هر یک از نقوش، به نغزترین وجه آشکار شده اند .
نمونه هایی از سر مردان طراحی شده بر روی سفال نمونه هایی از سر مردان طراحی شده بر روی سفال
* a_e  شیوه ی طراحی هنرمندان کاشان بر روی سفال --------- f_ g شیوه ی طراحی هنرمندان ری
h شیوه ی طراحی هنرمندان ری و ساوه بر روی سفال ------------ j_ l شیوه ی طراحی هنرمندان سلطان آباد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی