کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۰۸ ب.ظ

آنچه در مورد سبک سوررآلیسم در هنر باید دانست.

Shirazart.blog.ir 

* سوررالیسم (وهمگری - فراواقعگرایی- عالم فرا واقع) در سال ۱۹۲۲ به وجود آمد .در این شیوه ، هنرمند با توجه به ضمیر ناخودآگاه خود، دست به آفرینش می زند .هنرمند سوررالیست رویا و واقعیت را به هم می آمیزد .

* از هنرمندان سوررا لیست میتوان به سالوادور دالی ، رنه ماگریت ، ایوتانگی  ، مارک شاگال، خوان میرو ، آندره ماسون و ماکس ارنست اشاره کرد .

* تولد سوررآلیسم، اتحادی بین کولاژ و جنبه های ساختگری کوبیسم و پوچ گرایی دادائیسم بود.

* قرائت بیانیه و اعلام شروع سبک سوررآلیسم توسط " آندره برتون" شاعر و نویسنده فرانسوی صورت گرفت .پس می توان بانی سوررالیسم را " آندره برتون" به شمار آورد.

* ظهور سوررالیسم مصادف با طرح نظریه های " زیگموند فروید" روانشناس اتریشی درباره ی ضمیر پنهان ، واپس  زدگی و رویا بود ، که آندره برتون و لوئی آراگون که هر دو پزشک امراض روانی بودند ، از آن الهام گرفتند .

* سوررالیسم یک جنبش ادبی بود و بر این اعتقاد شکل گرفت ، که فعالیت عقلی تنها حوزه ی بسیار محدودی از تجربه های ما را در بر می گیرد و در فراسوی آن ، دنیای به همین واقعی وجود دارد ، که تصاویر آن در تاریکی ، رویا ها و تخیلات نا منتظره ی ناخودآگاه ما ریشه دارد .تفاوت اساسی سوررالیسم با سبکهای گذشته ، در آزاد ساختن نقاشی از نظارت شعور ، عقل، اراده و خودآگاهی بود.

* واژه ی " سوررالیسم " را در نخستین بار " آپولینر " شاعر فرانسوی در سال ۱۹۱۷ به معنی لغوی " واقعیت برتر" در تفسیر یکی از نمایشنامه های خود به کار برد .( همچنین این واژه را در ارتباط با آثار برخی از هنرمندان به ویژه شاگال به کار برده بود.)

* در شیوه ی " سوررالیسم " ، یکی از اهداف هنرمند یا شاعر این است که نیروی تخیل خود را زیر نظارت عقل و هدایت اراده بیرون آورد و از هر قید و بند منطقی و اجتماعی آزادش کند.

* ویژگیهای شیوه ی سوررالیسم در نقاشی - به ویژه در آثار دالی ، هانس آرپ، ماکس ارنست و خوان میرو - بهتر از ادبیات خود را نشان داد.

* مهمترین منابع و منشاء سوررالیسم را می توان در آثار " دکریکو" ، " هانری روسو" و " مارک شاگال" یافت ، که هر یک دنیای دلهره آور و دل نگران خود را خلق کرد .

* موضوع بیشتر آثار هنرمندان سوررا لیست  عالم خیال ، رویا و کابوس با اشکال و ترکیب بندیهای نامانوس بود.

* اوج جنبش سوررالیسم در دهه ی ۱۹۳۰بود.در این سالها ، گروههای مختلف سوررا لیست در آمریکا  انگلستان ، ژاپن و نقاط دیگر جهان شکل گرفتند .

* نخستین نمایش آثار نقاشان سوررالیسم در سال ۱۹۲۵ میلادی و نمایشگاه بین المللی سوررالیسم در سال ۱۹۶۵ در پاریس بر پا شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی