کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

Shirazart.blog.ir 

* به دلیل استفاده فراوان شاعران نامدار مانند حافظ از جام جم ، می توان گفت که این جام معروف ترین جام اسطوره ای در ادبیات فارسی می باشد .منظور از جم همان" جمشید " است و جام جم ، همان جام جمشید است .

* "جمشید "در اوستا از او با  نام " یمه " یاد شده ، از اسطوره های بزرگ ایرانی است .او پادشاهی قدرتمند بود ، که بر هفت اقلیم دوران خویش حکومت می کرد .اما به دلیل غرور ، مورد بی مهری مردم قرار گرفت و پس از شکست به دست ضحاک کشته شد .

* دوران حکومت جمشید ، دوره ی اختراعات بود .همراه با جمشید یک نماد سلطنتی مهم و جدید نیز در شاهنامه معرفی می شود .این نماد " فره ی ایزدی " است که تخت معروفش را به او ارزانی داشت و او مانند ماه تابان بر آن جلوس کرد . در بزرگداشت این واقعه بود که نوروز یعنی روز نو یا نخستین روز سال نو ، جشن گرفته شد .

* "جم" ( جمشید) نخستین کس از بی مرگان است ولی بعد گناهکار می شود و به دست برادرش " سپیتور" به قتل می رسد .

* فردوسی در اشعار حماسی خود به جام کیخسرو ( جام گیتی نما) پرداخته و حافظ شیرازی نیز در غزلهایش به جام جم توجه کرده‌است .

سلیمان از شخصیتهای اسطوره ای مهم و مذهبی فرهنگی ایران است ، که از فرهنگ سامی وارد شده و سبب پیوند ادیان یهودیت ، مسیحیت و اسلام و نیز اقوام آریایی و سامی شده است سلیمان دارای قدرت پادشاهی اسطوره ای است ، که نه تنها بر انسانها ، بلکه بر حیوانات و عناصر نیز حکمرانی می کند .

* شخصیت جمشید و سلیمان در نزد بسیاری از شاعران با هم آمیخته است و این دو شخصیت را یکی پنداشته و ویژگی های آنها را مشترک دانسته اند .نمونه ی این یگانه انگاری میان این دو ، انتساب خاتم سلیمانی به جم و جام جم به سلیمان است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی