تئوری تراژدی از نقطه نظر پیروان مکتب کلاسیک چیست ؟
Shirazart.blog.ir
*تئوری تراژدی از نقطه نظر پیروان مکتب کلاسیک:
در خلق و ابداع تراژدی به ترتیب از : موضوع ، بازیگران ، محرم ، قوانین ، وحدت سه گانه ، آنتراکت دکور ، نتیجه اخلاقی سخن خواهیم گفت .
موضوع تراژدی ، به موجب یک قانون کلی تراژدی نویسهای کلاسیک غالباً موضوع نمایشنامه ی خود را ، از تاریخ یا اساطیر رم و یونان اقتباس می کنند و این اقتباس را ننگ و عار نمی دانند ؛ چه ، اطمینان دارند ؛ که موفقیت در تقلید از اساتید رم و یونان است .
به عقیده استادان فن " موضوع تراژدی " ممکن است " ساده " ( simple) یا " پیچیده " ( Complexe) باشد ." موضوع" وقتی ساده است ؛ که عمل تراژدی از ابتدای داستان تا نتیجه نهایی بدون حوادث و تغییرات مهم انجام گیرد .لازم به توضیح نیست ؛ که هر نویسنده ای نمی تواند با انتخاب موضوعهای ساده و پیش پا افتاده ، شاهکار و اثر بدیعی به وجود بیاورد ؛ چه ، در موضوعهای ساده یکی از اصول مهم تراژدی یعنی " انتریگ " =( دسیسه، فتنه) خود یه خود منتفی می گردد . بنابراین ، فقط " نبوغ" و " سبک" نگارش نویسنده و تجزیه و تحلیل روانی است ؛ که می تواند کماکان تماشاچیان را به داستان علاقه مند سازد .در میان نویسندگان مکتب " کلاسیک " فقط " ژان راسین " توانسته است ؛ با انتخاب موضوعهای ساده و بی اهمیت شاهکارهای جاودان و فنا ناپذیری بوجود آورد و امروزه ، اثر معروف او را موسوم به " برنیس Bérénice" مظهر موضوعهای ساده می دانند .موضوع وقتی " پیچیده " است ؛ که " انتریک" قوی باشد و از شروع تا پایان داستان ، حوادث مهمی اتفاق بیفتد و نویسنده با ایجاد روابط روحی و خویشاوندی مشکل و پیچیده و همچنین با خلق و ابداع حوادث عجیب و جالب ، تماشاچیان را مجذوب سازد .بر خلاف " راسین " که موفقیت و شهرت خود را مرهون " موضوعهای ساده " می باشد " پیر کرنی Pierre corneille" دو شاهکار بزرگ خود یعنی "Le cid" و " Horace" را با انتخاب موضوعهای بغرنج و پیچیده به وجود آورده است .