دیوار نگاره ( میترا در نخجیرگاه)
** دیوار نگاره ای موسوم به " میترا در نخجیرگاه" در کاوش های شهر باستانی" دورا اروپوس" ( سوریه) پیدا شده که لباس او ، زین و یراق اسب حیوانات گریزنده و منظره ای با چند گیاه منفرد خصوصیات ایرانی این نقاشی را تایید می کنند .در نقاشی دیگری از " دورا - اوراپوس" == متعلق به سده ی دوم میلادی ،شکارگر سوار بر اسب و کمان به دست بر آهوان رمیده تر می راند و "ارس" ( خدای عشق) در پشت سر او به چشم می خورد .
بر خلاف مضامین نا روشن نقاشی های کوه خواجه ،در صحنه های نخجیرگاه "دورا _ اوراپوس " با مضمونی شناخته شده روبرو هستیم .این صحنه ها تمثیل دیرینه ی شکار و جنگ و شکست دشمنان دنیوی و معنوی در هیئت حیوانات را می نمایانند .به اهمیت نمادین این نقش مایه ها وقتی بیشتر پی می بریم؟ که آن را چون سنت تصویر شناختی پایدار در ادوار بعدی و خصوصا در نگارگری ایرانی ،اسلامی ملاحظه کنیم .
نمونه هایی از نقاشی عامیانه پارتی یه صورت دیوار نگاره های خطی نیز در "دورااوراپوس"بر جای مانده اند .