Shirazart.blog.ir
د ریافت
حجم: 2.37 مگابایت
Shirazart.blog.ir
د ریافت
حجم: 2.37 مگابایت
Shirazart.blog.ir
*طراحی معین مصور از یک شتر ، نمونه مشخصی از طراحی در اواخر دوره ی صفویه است او که از خوش قریحه ترین شاگردان "رضا عباسی " به شمار می آمد ، بنا به نوشته کنار طراحی " در شب چهارشنبه بیست و هشتم سنه ی ۱۰۸۹ ه.ق " این طرح را به یاد کمال الدین بهزاد رقم زده است .معمولاً در نگارگری سنتی ایران مناسب ترین بخش اندام انسان یا حیوان برای طراحی انتخاب می شود.یعنی در طرح و نقاشی چهره و اندام انسان کمتر با نیمرخ ، و به عوض بیشتر با حالتهای سه رخ رو به رو هستیم .به طور مثال ، نود و نه در صد حیواناتی که به تصویر در آمده اند از نیمرخ ( جهتی که بیشترین اطلاعات را از نظر طراحی اندام حیوان معرفی می کند ) طراحی شده اند .ولی معین مصور ، غیر معمول ترین زاویه دید را برای شتر انتخاب کرده است .این طرز برخورد و انتخاب زاویه ی دید ، نوعی عمق نمایی را در طراحی معرفی می کند که تا این دوره کمتر سابقه داشته است .نگارگر ایرانی همیشه به سطح دو بعدی کاغذ وفادار است و با عمق نمایی کاذب ، سطح آن را خدشه دار نمی سازد .دیگر اینکه موضوع (شتر )، شکلی غالب بر فضای تصویری دارد . در حالی که فضای " غالب " و فضای " تابع" در نگارگری اصیل ایران تفکیک ناپذیر است و اجزای تصویر از وحدتی منسجم برخوردارند و به تمام سطح دو بعدی تصویر توجه شده است .افزون بر این ، در این طراحی ، فضای " مثبت" و فضای " منفی" از یکدیگر قابل تفکیک اند و به فضای بیرون از اندام شتر کمتر پرداخته شده است .نیز معین مصور با اندک لعابی از آب مرکب در لبه های طرح و نیز با نوع قلم گیری خاص خود سایه روشن دلپذیر ی در طراحی مطرح می کند که کمتر در نگارگری سنتی ایران و با این صراحت دیده شده است .در اینجا برخورد جدیدی با فعل طراحی می شود که در سنت نگارگری و طراحی سنتی کمتر نظیر داشته است .
Shirazart.blog.ir
* قدیمی ترین کتاب نوشته شده در ایران دوره ی اسلامی ، " کلیله و دمنه" است .
* اصل کلیله و دمنه به نام " کَرَتکا و دَمنکا" به سانسکریت بوده و در زبان هندی به نام پنجه تنترا ( پنج فصل) می باشد .
* کتاب کلیله و دمنه به زبان تمثیل و در قالب داستان نوشته شده و داستانها از زبان حیوانات به ویژه دو شغال به نامهای " کلیله " و " دمنه" است. کلیله و دمنه ، کتابی تعلیمی است ، که اصل آن به زبان هندی ( سانسکریت ) بوده و به وسیله ی برزویه ی حکیم به فارسی میانه ( پهلوی ) برگردانده شده است .پس از آن ابن مقفع آن را به عربی در آورده و سرانجام نصرالله منشی متن عربی آن را به فارسی برگردانده و نکته هایی نیز به آن افزوده است .( در دوره ی غزنویان) رودکی نیز کلیله و دمنه را به شعر در آورد .
Shirazart.blog.ir
* ماسک "پنده " ترکیبی از انسان و گاو وحشی است .این ماسک از اهالی " پنده کاسایی" بر گرفته شده است .این ماسک با شبکه های مثلثی حکاکی شده که اغلب با رنگدانه های تیره و روشن برای ایجاد اثری شطرنجی تزیین شده است .صورتک مذکور در طول مراسمات آیینی برای برقراری ارتباط با ارواح استفاده می شود .اهالی " پنده " معتقدند که شرایط مثبت و منفی ارواح نیاکان خود ، تاثیر ویژه ای در کیفیت زندگی اشان دارد .مردم " پنده" بیشتر کشاورزانی هستند که توسط شکار و ماهیگیری رژیم غذایی خود را دنبال می کنند .آن ها در منطقه ی جنوب غربی جمهوری دموکراتیک کنگو در امتداد رودخانه های " لوآنگو " و کاسایی زندگی می کنند .
Shirazart.blog.ir
* از نقاشان مشهور دوره ی رنسانس در شمال اروپا می توان به کسانی مانند ماتیاس گرونوالد، آلبرشت دورر ، هانس هولباین و پیتر بروگل اشاره کرد .
* آلبرشت دورر نقاش ، گراوور ساز برجسته ی آلمان در قرن ۱۶ است و بزرگترین کمک را در زمینه ی چاپ کرده و شهرت او بیشتر به خاطر تسلط بر هنرهای چاپی ( گرافیک ) است .توجه دورر به سایه ، نیمسایه و نور ، نو آوری مهمی در هنر چاپی بود ، اما اهمیت واقعی هنر او در آن بود که توانست خصلت عاطفی هنر گوتیک را با طبیعت گرایی دوره ی رنسانس پیوند دهد.او تنها هنرمندی بود که به سبک رنسانس ایتالیا به طور کامل توجه کرد و آن را یکی از هدفهای ثابت زندگیش قرار داد .اثر چاپی با عنوان " شام آخر" از جمله آثار اوست .
* اراسموس نویسنده ی معروف سده های ۱۵ و ۱۶ آلمان ، "دورر " را با 《 اَپلز》 نقاش برجسته ی دوره ی کلاسیک باستان برابر دانسته و او را 《 اَپلز خط مشکی》 نامیده است .
* گراوور " اندوه" و باسمه ی چوبی " چهار سوار سرنوشت" و تابلوی نقاشی " چهار حواری " از جمله آثار" آلبرشت دورر" است.
* در قرن ۱۶ در اروپا یک گروه گراوور ساز آلمانی تحت هدایت و سرپرستی " آلبرشت دورر" پرورش یافتند .این گروه به دلیل آنکه کارهایی با ابعاد کوچک انجام می دادند ، به " استادان کوچک" معروف شدند .پس از آنها گراوور سازی در آلمان رو به افول نهاد .
آلبرشت دورر در سال ۱۴۷۱ در نورمبرگ متولد شد .پدرش جواهر ساز و نقر کار( قلمزن) روی فلزات بود .ابتدا او نزد پدر و در سالهای ۹۰- ۱۴۸۶ نزد میخائیل ولگمات (Michael Wolgemut-1434-1519) آموزش دید سپس در سال ۱۴۹۰ آغاز به سفر نمود و به شهرهای گُلمار، بازل و استراسبورک مسافرت کرد .در سال ۱۴۹۴ ازدواج کرد و در همین سال بنا به تشویق همسرش ، برای آشنایی با نهضت باززایی در جنوب ، عازم ایتالیا ( ونیز) شد .پس از بازگشت از این سفر ، تحت تاثیر اومانیستهای ایتالیایی و به ویژه مانتینا (Andrea Mantegna- c.1431-1506) و لئوناردو به آفرینش طراحی و حکاکی پرداخت .دورر پس از بازگشت از نخستین سفر خود به ایتالیا در نورمبرگ اقامت گزید و به طراحی و حکاکی روی چوب و فلزات و چاپ های دستی برای کتابها پرداخت .او در سال ۱۵۰۵ م مجدداً به ایتالیا سفر کرد و این بار مدت دو سال در ونیز بود.
* هنر دورر در سه وجه خلاصه می شود :
__ عشق به طبیعت
___ اعتقاد به مذهب
____ ارزش برای انسان
دستان در حال نیایش ، اثر آلبرشت دورر ، با تکنیک قلم آهنی و مرکب سیاه و سفید .در این تصویر اندام دست به طرز اغراق آمیزی بلند و و کشیده طراحی شده تا کیفیت ملکوتی آن را تشدید کند .قسمتهایی از نقاشی اصلی در آتش سوزی از بین رفته است .معاهده اندازه گیری ( پرسپکتیو ) اثر آلبرشت دورر نمونه ای از آثار آلبرشت دورر چهره آلبرشت دورر ، اثر خود اونمونه ای از آثار حکاکی بر روی فلز اثر آلبرشت دورر چهره آلبرشت دورر در سیزده سالگی با تکنیک قلم نقره بر روی کاغذ آماده شده با جسو. در بالای طراحی نوشته شده است ." این طراحی را روی آیینه، در سال ۱۴۸۴زمانی که کودک بودم طراحی کردم." آخرین شام حضرت مسیح با تکنیک حکاکی بر روی فلز اثر آلبرشت دورر " علفزار " اثر آلبرشت دورر .بوته های بومادران ، بارهنگ و گل زرد که از نظر پزشکی دارای خاصیت اند با دقت و وسواس بسیار عینیت یافته اند و در تصویر قابل تشخیص اند .چهره پیر مرد اثر آلبرشت دورر با تکنیک قلم آهنی و مرکب چهار حواری اثر آلبرشت دورر .چهار پیکر تصویر نمایندگان چهار مزاج روح بشر و چهار دوره ی عمر آدمی و چهار فصل سال و ....هستند.نمونه ای از آثار آلبرشت دورر بالاها اثر آلبرشت دورر گراوور اندوه اثر آلبرشت دورر نمونه هایی از آثار طراحی آلبرشت دورر چهره ی مادر دورر ، اثر آلبرشت دورر با تکنیک زغال بر روی کاغذ
Shirazart.blog.ir
* جوتو نخستین استاد بزرگ مکتب فلورانس بود .و شاگردان و پیروان بسیاری در سده ی چهاردهم داشت .تاکید نقاشان فلورانسی بر شکل و خط را شاید بتوان در برابر دلبستگی نقاشان ونیزی به رنگ قرار داد .
* جوتو را می توان بنیانگذار تجربه های بصری به وسیله ی مشاهده دانست .امروز او را پدر هنر تصویری غرب می نامند .کار او عبارت بود از مشاهده ی جهان و طبیعت .او فضا را در نقاشی وارد کرد و به تجسم فضای سه بعدی بر سطح دو بعدی پرداخت .آثار او عبارتند از : رویای یواخیم - مسیح وارد اورشلیم می شود ، داوری اخروی و مریم نشسته بر تخت .
*جوتو از معروفترین نقاشان رنسانس آغازین بود که با آثار خود ختم قرون وسطی را اعلام کرد .
* برخی کار او را به انقلابی تشبیه می کنند که باعث شد نقاشی بیزانس از میدان بدر رود و هنر بزرگ و با عظمت و ناتورالیستی پایه ریزی شود.
* تاکید جوتو بر جسم ، حجم و بعد است و تصویری را در ما به وجود می آورد که آثار او را به مجسمه سازی نزدیکتر می کند .جوتو بی آنکه قواعد معینی را مورد پیروی قرار دهد ، به نوعی بُعد نمایی ( پرسپکتیو) دست یافت .در مجموع کار وی زمینه ساز تحولات نقاشی غربی در عصر نوزایی شد .
* از خصوصیات مهم آثار جوتو که برای اولین بار صورت گرفت هماهنگی میان موضوع روایت و ترکیب بندی اثر است .
* شیوه ی جوتو یعنی ساختن صحنه ی روایتی مثل یک درام در سراسر دوره ی رنسانس رشد می یابد .
نقاشی دیواری نمازخانه آرنا- پادوا با موضوع رویای یواخیم اثر جوتو
Shirazart.blog.ir
*" محو کاری" یعنی روش برجسته نمایی نرم و دود آسا که در ایتالیایی به آن " اسفوماتو" Sfumato گفته می شود ، از ابداعات لئوناردو داوینچی است .
Shirazart.blog.ir
* آموزش طراحی اشیاء
* آموزش جنسیت سازی اشیاء
* آموزش کمپوزیسیون صحیح
* آموزش پرسپکتیو در طراحی
* آموزش فیگور به صورت ، اسکیس، رئالیسمی ، اکسپرسیونیسمی ، آبستره و.....
* آموزش طراحی چهره
* به صورت خصوصی و عمومی
* مدرس : زهرا جوکار
* جهت مشاوره و هماهنگی با شماره ۰۹۱۷۰۵۲۲۱۹۲ تماس حاصل فرمائید.