کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

خط  حرکت ممتد و پیوسته در سطح یا فضا می باشد .

خط عمودی یا قائم یا ایستاده یا شاغولی :

قویترین خط از نظر تاثیر گذاری است .دارای مفهوم استقامت ، ایستادگی ، برافراشتگی و استواری است .نمایانگر قدرت ، استقامت و فعالیت و پایداری است .نشان دهنده ی انسان ایستاده است.خط ایستاده مفهوم توازون و اتکاء به نفس را می رساند .این خط دید را به بالا می کشاند و دلالت بر بلندی دارد و انسان را لاغر نشان می دهد.و به لباس وقار و تناسب می دهد .اگر این خط در بالا باریک و در پایین پهن باشد بلندتر و کشیده تر به نظر می آید زیرا در اینگونه اشکال دید ادامه دارد و ممتد می شود .مانند اشکال مخروطی یا موازی ، عکس این روند در مورد خطوط افق درست است ‌.اگر این خط در پایین گستره باشد سنگین تر و و در بالای گستره سبک تر است .خط عمود در بالای گستره به رنگ زرد و در پایین گستره به رنگ آبی تیره است.این خط حالت مردانگی دارد .

از جمله هنرمندانی که که از خط عمود و افق با ترکیب بندی متقاطع استفاده کرده است ، پیت موندریان از سردمداران سبک آبسترا است که در حال حاضر هم طراحان لباس از طراحیهایش بهره می برند .

کادر مستطیل عمودی ، اعتماد به نفس و روحیه مثبت را به بیننده القاء می کند.

ترکیب عمودی : ترکیب های عمودی اغلب معرف روحیه ی مثبت و موجب القای کیفیت ایستا در تصویرند .

خط افقی  یا کشیده : 

نشان دهنده ی آرامش ، سکون و سکوت است سرد است و آرام و آرامش بخش و حالت استراحت و سکون و هماهنگ با رنگهای سرد و بویژه آبی و سیاه ، مثل رنگهای شب .

خطی بی هیجان است .انسان خوابیده و مرگ را تداعی می کند .خصوصیاتش بر خلاف خط عمودی است .دلالت بر پهنا دارد و چاق کننده است.

اگر به صورت فاصله دار و ممتد باشد حالت آن تغییر می کند بدین صورت که خط فاصله دار قد را کوتاه تر و شخص را لاغر تر نشان می دهد .در حالی که خط افقی و یا اشکالی که در پایین باریک و در بالا پهن تر باشند شکل را کوتاه تر و پهن تر به نظر می رساند .ترکیب افقی بیشتر معرف انرژیهای از نفس افتاده اند.سکون و آرامش درون را القاء می نماید .این خط در پایین گستره سنگین تر از همین خط در بالای گستره است.در ترکیب های پویا و نیرو آفرین ، افقی خطی است ، محزون و اندوهگین و مغموم و خموش و آرام و بی حرکت ، خطی است یاد آور فرو بستن چشمها و خواب زدگی .

اصولا پرده ی کارهای آرام ، در قطعهای کشیده و افقی اجرا می شوند.حرکت خط افق از راست به چپ حرکتی است ضعیف و نشانگر جنبشی از جلو به عقب و از سطح به ژرفا ، از پویایی به ایستایی و بر عکس.

حرکت از چپ به راست آن ، حرکتی است نیرومند ، نشانگر جنبش از ژرفا به سطح و از عقب به جلو می باشد .

خطوط مایل ، مورب ، کج یا قطری :

خط مورب هر چه به محور افق نزدیک تر باشد کیفیت خط افقی آن نیز بیشتر می شود و هر چه به محور عمود نزدیک تر باشد کیفیت خط عمود را بیشتر به خود می گیرد .بنابر این خصوصیات هر دو خط عمود و افق را تواما داراست .پس آرامش و وقار و زیبایی و لطف را به صورت تلطیف شده در خود جای داده است به طور کلی خطوط مایل آرامش بخش تر از خط عمودی است .اشکال را با شکوه تر و شکیل تر به نظر می رساند مانند حمایلی که افسران بر تن خود می اندازند ، یا ساری که هندوان بر تن می کنند .صفتی فعال دارد و نشان دهنده پویایی و تحرک است .نمایانگر کمی خشونت و عدم سکون و ثبات است .کمی متزلزل است و نا ایستا .دید را به فراتر از خود هدایت می کند .از برخورد خطوط با هم خطوط خشن به وجود می آید و حس جنگ را ایجاد می کند و خطوط اریب بیشترین حس را دارد .ترکیب اریب ، عدم ایستایی و تعادل ، اول حکایت از ریزش و عدم پایداری و نابسامانی است.

خطوط منحنی و مواج :

نشان دهنده ی نرمی، لطافت و مهربانی است .خطی است آرام و کامل ترین شکل آن دایره است .برای نمایش حرکت سیال و مداوم ، ملایمت و ملاطفت مورد استفاده قرار می گیرد .به نسبت خطوط صاف حجم بیشتری ایجاد می کند و فرم را حجیم می کند .ظرافت و نرمی ، لغزندگی از خصوصیات این خط می باشد .در منحنی نیروهای بیرونی و درونی یکدیگر را در نقطه به نقطه خط خنثی کرده و احساس بصری ملایمی را القاء می کند .این خطوط در لباس حالت و فرمی متفاوت عرضه میکند .با درشتی و ریزی و پهنا و باریکی خط لباس نمایشی دیگر پیدا می کند .این خطوط امکان دارد به شکل دایره ، هلالی های بزرگ ، دالبرهای کوچک و ممتد مورد استفاده قرار گیرد .پس آنچه که مسلم است .نگریستن به ترسیمات هلالی شکل برای چشم آسانتر و راحت تر می باشد و خط و شکل را به نظر زیباتر و آرامش بخش تر می کند .به طوری که زیباترین اشکال از خطوط منحنی به وجود می آیند .رنگهای سرد با فرمتهای نرم و منحنی مناسبت دارند .شکل دایره با ماشین و صنعت مناسبتو همخوانی بیشتری دارد .این شکل نمادی از زنانگی ، درون گرایی ، صمیمیت و پاکی ، نرمی و لطافت است و القاء کننده ی وحدت ، عشق ، آرامش ، عرفان می باشد .ترکیب دایره معرف کهکشان ، عالم ملکوت و مبین زمان است.

خطوط شکسته یا زاویه دار : 

نشانی از تهاجم ، تشویش و اضطراب ، جنگ و خشم است .دید را قطع و شکل و خط را کوچکتر به نظر می آورد . در صورت ریز نقش ذهن مشوش و شلوغ را می رساند .بسیار عصبی و دگرگون است .ترس را با در هم وریز بودن این خط نشان می دهد‌.

خط های دیداری در شکسته های عمودی با شکسته های افقی یا مایل متفاوت خواهند بود.

خطوط حلزونی یا اسپیرال : 

حرکت زیاد حلزونی مفهوم سر گیجه ، تهوع و سر در گمی را داراست .و نمایش کم آن بازی و شیطنت کودکانه را دارد .ترکیب حلزونی در کار نگارگران ایرانی میل به تکامل را نشان می دهد .در لباس می تواند نشان دهنده ی عمق و یا برجستگی باشد .از خصوصیات منحنی که بیش از سایر خطوط بهره می برد .خطاهای دیداری در منحنی ها عمودی با منحنی های افقی یا مایل متفاوت خواهند بود.

از میان حجم های گوناگون ( کره) القاء کننده حس معنوی بیشتر و " مکعب" القاء کننده حس امنیت بیشتر است .هرم نیز ایستاترین فرم طبیعت است.

مربع نماد مکان است و دایره نماد زمان ، مربع نماد سکن است و دایره نماد حرکت.

خط در طراحی لباس : 

خط به کناره یا پیرامون لباس و برش های تزئینی که فضای داخل لباس را تزئین می کند ، نسبت داده می شود .خط ایجاد خطای بصری می کند .خطوط عمودی باعث بلندتر شدن اندام می گردند و خطوط افقی باعث کوتاهتر شدن اندام می شود .خطوط افقی یا برش افقی هر چه در قسمت بالاتنه  به کار برده شود قد را بلندتر نشان می دهد و هر چه به سمت کمر و پائین تر بیاید قد را کوتاهتر نشان می دهد .

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی