کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۲۹ ب.ظ

لغات و اصطلاحات در دنیای مد

Shirazart.blog.ir

■طراحی ( Design)

* طراحی به دانش ایجاد یک طرح یا نمایه از هر تصویر ذهنی یا واقعی گفته می شود . در هنرهای تجسمی ، طراحی یا به صورت یک اثر مستقل و یا به عنوان پیش طراحی برای اثر اصلی انجام می شود که در این صورت طرح مقدماتی نیز خوانده می شود .طراحی به دو حوزه ی کلی تقسیم می شود .یکی حوزه ی (drawing) است که شامل برداشتهای شخصی یا تجربه های آزاد طراحی از موضوعات گوناگون با بیان مستقل و به روش های متنوع میباشد و دیگری حوزه ی (design ) است که شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایه اصول طرح است و جنبه ی کاربردی دارد ، مانند رشته طراحی صنعتی ، طراحی معماری و طراحی لباس .

نقشی که فقط با خط رسم شود و سایه روشن و لکه های رنگی نداشته باشد . طرح خطی نامیده می شود.مهمترین موضوع در طرحهای خطی ، خطوط پیرامونی اشیاء است .طراحی فنی و مهندسی با خط کش ، پرگار ، گونیا و ابزارهایی مانند آنها انجام می شود .

 

■ اسکچ " sketch"

   * اصطلاحاً اسکچ بر گرفته از لغت ایتالیایی به معنی نقاشی بوده و در گرایش طراحی به عمل طراحی دستی خام و سریع و ترسیم پیرامونی اشیاء گفته می شود .هدف اسکچ ارائه ایده ی هر چیز و یا تصویر سازی فرایند است .شایان توجه است که تمرکز اسکچ نباید بر ترسیم دقیق جزئیات شیء تجسم یافته باشد .بلکه باید صرفاً به صورت شماتیک به ضبط ویژگی های ذاتی " فرمی" اشیاء پرداخت .

اسکچ به عنوان سریع ترین و ساده ترین راه بیان بصری در طراحی شناخته می شود .لذا اسکچینگ ابتدایی ترین واسطه در فرایند طراحی بوده و نخستین انتخاب برای مطالعات ابتدایی و ارتباطات بصری سریع و بدون پیچیدگی محسوب می شود .برای این منظور ابزاری که مکرراً استفاده می شود شامل : مارکر، مداد، مداد رنگی، گچ، زغال و ...........است .

کشیدن نقش یا توصیف خام از هر چیز که خطوط محیطی و یا ویژگی های بنیادین آن را به تصویر می کشد.اسکچ به طور ویژه برای بیان یک تصویر نهاییو ترکیب بندی آن بخدمت گرفته می شود .این تعریف معنای اصیل کلمه است و لیکن در قرن ۱۸ میلادی معانی زیر به آن افزوده شد : 

یک طرح یا نقاشی از یک ماهیت ساده و بی تکلف.

اسکچ باید از تمرین ( study) که بازنمایی جزئی از یک ترکیب نهایی است ، باز شناخته شود.

 

■ اتود "Etude" 

     * اتود ، در زبان فرانسه ، یک قطعه تمرینی موسیقیایی است که بوسیله ی آلات گوناگون به جهت تعیین تکنیکهای اجرا و تکمیل موسیقی اجرا و به اصطلاح تنظیم می شود .اتود در زبان انگلیسی study به معنای مطالعه و تمرین معنی می شود.

 

نظرات  (۱)

من عاشق مد هستم
پاسخ:
سلام ، زیبایی خاص خودش را دارد .
هنوز لغات ادامه دارند که در ادامه خواهم آورد سپاس از بازدیدتان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی