کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
يكشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۳ ب.ظ

نکات کنکور در مورد اشکانیان ( پارتیان)

Shirazart.blog.ir 

* معبد آناهیتا در شهر کنگاور ، استان کرمانشاه قرار دارد .و بنیان مذهبی این معبد ، در دوره ی هخامنشی پی افکنده شد .و در دوره ی اشکانی پرستشگاهی بر آن استقرار یافت و در دوره ی ساسانیان نیز برای انجام مراسم مذهبی از آن استفاده می شد .

* شهرهای دوره ی اشکانی بیشتر به شکل دایره ساخته می شدند .

* اشکانیان ( پارتیان) در حدود ۲۵۰ قبل از میلاد بر سلوکیان شوریدند و سلسله ی اشکانیان را به وجود آوردند .در سال ۲۲۴ میلادی اردشیر یکم ( سر سلسله ی ساسانی ) حکومت پارتیان را منقرض کرد .مهمترین دلیل سقوط دولت اشکانی ، فقدان قدرت مرکزی نیرومند بود .

* آثار دوره ی اشکانی را می تواند در معبد آناهیتا ( کنگاور ) و کوه خواجه ( سیستان ) و کاخ و شهر هترا ( الحضر - در نزدیکی موصل عراق ) مشاهده کرد .

* شهر هترا ( الحضر) در دوره ی اشکانی ساخته شد و به شهر الهه ی خورشید معروف است .

*    معبد آناهیتا ( ناهید) در زمان اردشیر دوم هخامنشی با توسل به الهه ی آبها ( آناهیتا) بنا نهاده شد ، تا انجام مراسم نیایش در این پرستشگاه ، موجبات خشنودی آناهیتا و فراوانی آب و نعمت و برکت فراهم شود .قسمت اصلی معبد آناهیتا در دوره ی اشکانی ساخته شده است. 

* بنای کوه خواجه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر " زابل " در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد .و از آثار مهم هنر و معماری دوره ی پارتی " اشکانی " است.

* نقش معروف " اسوا - استیکا" ( صلیب شکسته - گردونه خورشید آریایی) از جمله ی نقش های روی دیوار های بنای کوه خواجه ی زابل است .

* آثار مربوط به کوه خواجه ، متعلق به دوره ی اشکانی و قرن اول میلادی است .

* استفاده از مواد گچی برای پیکر سازی در ایران ، فقط با " پارتیان" ( اشکانیان) ظاهر میشود .

* نقاشی دیواری تواُم با گچبری رنگی ، از دوره ی اشکانیان در ایران متداول شد و تا همین اواخر نیز مرسوم بود .

* نقاشیهای پارتی بیشتر از این نظر اهمیت دارند ، که ریشه ی سنت های نقاشی پس از اسلام را در آنها می توان یافت .

* اشکانیان ( پارتیان) ریشه ی آریایی داشتند و نخستین پایتخت آنها در نَسا( عشق آباد ترکمنستان) واقع در شمال شرقی ایران قرار داشت .

* اشکانیان پس از پیش روی به سوی غرب و بیرون راندن سلوکیان ، تیسفون ( نزدیک بغداد ) را به پایتختی خود برگزیدند .

* در زمان پارتیان ، زئوس یونانی با اهورامزدا ، آپولون یونانی با میترا ، هراکلس یونانی با ورثرغنه ( خدای پیروزی ایرانی ) و آرتیمس یونانی با آناهیتا یکی پنداشته می شد .

* به اعتقاد رُمان گیرشمن ، در دوره ی پارتیان سه گروه هنر وجود داشت که عبارت بودند از : ۱- هنر یونانی مآب ( هلنیستی ) ۲- هنر یونانی - ایرانی ۳- هنر خاص ایرانی .

* تمام رخ نمایی ، خشکی و صلابت پیکره ها، آذین گری و پرداختن به جزئیات در جامه و جواهرات ، از ویژگی های هنر پارتی به شمار می آید .

* گچبری رنگی و نقاشی دیواری از هنرهای رایج در دوره ی اشکانی بودند .احتمالاً روش دیوارنگاری با تاثیر از غرب بوده و در اینجا با گچبری تلفیق شده بود.

* یکی از سنت های زرتشتیان ، قرار دادن اجساد مردگان در هوای آزاد بوده است.امّا از بررسی های باستان شناسان بر می آید که اشکانیان مرده های خود را در تابوتهای سفالی قرار داده و سپس دفن می کرده اند ، به همین دلیل است که این تابوتها به دست ما رسیده است .

* در دوره ی اشکانی کمتر به جنبه و ارزش هنری سفالها توجه شده است ، زیرا سفال سازی بیشتر برای مصارف زندگی روزمره و مردم عادی انجام می شده است .سفالهای دوره ی اشکانی دارای نقش های زیاد و طرح های هندسی نیست .بلکه در مقابل ، دارای لعابی است ، که اغلب از هر دو رو به آنها داده می شد .

* به نظر می رسد که لعاب سبز ، به خصوص درجات مختلف رنگ سبز ، از سبز سیر گرفته تا آبی فیروزه ای مورد توجه اشکانیان بوده است .

* مهمترین نمونه ی سفال سازی دوره ی پارتیان سفالی لعابدار است .

* آثار معماری خشتی محوطه ی کوه خواجه ی زابل را که مربوط به دوره ی پارتیان است ، می توان از نمونه های مهم معماری ایرانی به شمار آورد .شاخص ترین و قدیمی ترین بناهای کوه خواجه " کهن دژ" نام دارد ، که در دامنه ی شرقی کوه واقع است .در دوره ی قبل از اسلام به " قلعه رستم" مشهور بود .اما امروزه آن را " قلعه کافران" میگویند .نقاشیهای دیواری ، تزئینات گچبری، شروع استفاده از مواد گچی برای پیکره سازی به جای گل پخته در ایران ، الهام گیری و تاثیر پذیری نقاشی دیواری از روش غربی ، از ویژگیهای بنای کوه خواجه است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی