کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۷ ب.ظ

نکات کنکوری در مورد مادها

Shirazart.blog.ir 

* تمدن ماد در سال ۷۰۸ پیش از میلاد به دست " دیااُکو " پایه گذاری شد ." فَرورتیش " و " هُوَخشَتَره" نیز از شاهان مهم این تمدن هستند .

* پایتخت مادها شهر " هگمتانه" ( همدان امروزی ) بود .این شهر دارای هفت قلعه ی تو در تو بود که هر قلعه رنگ نمادین خاص خود را داشت .هگمتانه به دستور " دیوکس" پسر فرورتیش ساخته شد .و اولین مرکز حکومتی مادها در غرب ایران است ‌.

* باورهای هفت گانه و هفت رنگ " هگمتانه " که عبارت بودند از رنگهای سفید - سیاه - ارغوانی - آبی - نارنجی - نقره ای و طلایی، حالت نمادین و مرموز داشتند و نشانه ای از آسمان و هفت اختر گردان آن بودند ، که به زبان پهلوی " هفت بوخت" و به زبان پارسی دری " هفتان " نامیده می شدند .بر پایه ی باورهای باستانی ایرانیان آن زمان هفت اختران ( پدران برین) با چهار آخشی جان یا مادران چهارگانه در می آمیزند و زادگان سه گانه ( کانی - گیاه- جاندار ) پدید می آید .

* دختر " هوخشتره" پادشاه ماد به نام " آمی تیس" با بُخت النصر  پادشاه بابل جدید ازدواج کرد .این پادشاه به خاطر همسرش باغهای معلق بابل را ساخت.

* مادها در آذربایجان ، کردستان ، لرستان ، ری قدیم و اصفهان سکونت داشتند .

* سه ناحیه ی عمده و بزرگ در دولت ماد وجود داشت که عبارت بودند از : ناحیه ی همدان - ناحیه ی ری و ناحیه ی نیسایه ( بین همدان و کرمانشاه)

* آثار و بقایای معماری دوره ی مادها در دو نقطه ی غرب ایران شناخته شده است .یکی بر روی تپه ی بزرگی به نام " گودین" در ۱۲ کیلومتری کنگاور و دیگری در تپه ی " نوشی جان " ، در ۶۰ کیلومتری جنوب همدان ، در تپه نوشی جان ، آثاری از آتشگاه دوران مادها به چشم می خورد .

* در تپه گیان نهاوند و تپه ی باباجانی لرستان و گورستان  B سیلک و زیویه ی کردستان نیز آثار مادها به چشم می خورد .

* معماری صخره ای در ایران در خدمت اعتقادات دینی و مذهبی بوده است .

* کار اصلی مادها کشاورزی و دامداری بود .آنها در فلز کاری ، جواهر سازی و زرگری مهارت فوق العاده داشتند و سرآمد دوره ی خود بودند .

* رسالت و کاربرد اصلی معماری صخره ای در ایران ، ساختن آرامگاه و مقبره بوده است .

* دو مورد معماری صخره ای در ایران موجود است ، که مخصوص سکونت بوده اند : 

۱- روستای میمند در استان کرمان ( نزدیک شهر بابک)

۲- روستای کندوان در نزدیکی تبریز .

* مهمترین نمونه ی آرامگاهای مادی ( معماری صخره ای ) عبارتند از : دخمه ی فخریگا در نزدیکی مهاباد ، دخمه شیرین و فرهاد در نزدیکی شهر صحنه ( کرمانشاه )، دکان داوود در نزدیکی سر پل ذهاب ( کرمانشاه) ، داو دختر( مادر و دختر ) در استان فارس و آخور رستم در ۸ کیلومتری تخت جمشید. 

* باغهای معلق بابل که یونانیان آن را یکی از عجائب هفتگانه می شمارند ، به دست بخت النصر پادشاه بابل جدید و برای زنش که دختری از سرزمین ما بوده است ، ساخته شد .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی