کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
يكشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۱۳ ب.ظ

نکات کنکوری مهم در زمینه خط و خطوط

Shirazart.blog.ir

* خطهای عربی و سانسکریت هندی ، از خط" آرامی " به وجود آمده اند .خط پهلوی هم در دوره ی اشکانی از خط آرامی به وجود آمد .الفبای خط آرامی نیز ، که دارای ۲۲ حرف بود ، به نوبه ی خود با اقتباس از الفبای فینیقی به وجود آمده بود.

* خط " تعلیق " زمینه ی پیدایش خطهای نستعلیق و شکسته ی نستعلیق بوده است .از خط تعلیق در مکاتبات اداری و دیوانی استفاده می شد ‌.

* به اعتقاد صاحب نظران ، هنر تذهیب از خط کوفی سرچشمه گرفته است .

* خط ریحان همیشه به صورت ریز نوشته می شود.

* در ایران از خط ثلث برای نوشتن قطعات بزرگ و به خصوص برای کتیبه مساجد و مکانهای زیارتی ، روی کاشی کاری ها استفاده شده است.

* خط کوفی ایرانی ، در قرن چهارم هجری ابداع شد و به دلیل سادگی نسبت به خطهای آن زمان ، به خط" پیر آموز "مشهور شد . زیرا به دلیل سادگی ، اشخاص پیر هم قادر به آموزش آن بودند. در خط کوفی ایرانی ، مدها) الف ها( بلندتر نوشته می شدند .

* شیوه ی کنونی خط نستعلیق از ابداعات میرزا محمد رضا کلهر است .

* خط نسخ در گسترش و معرفی علوم اسلامی نسبت به سایر خطها ، نقش مهم تری را عهده دار بوده است .به خط نسخ ، " خط قرانی" نیز می گویند .

* خط تعلیق خطی است که حروف آن از سمت راست به چپ و از پایین به بالا تمایل دارند.

* ارتفاع حرف الف در خط ثلث به اندازه ی ۷ نقطه است .کتیبه ی مساجد اغلب به خط ثلث است .خط ثلث ، خط کتیبه و خط نسخ ، معمولاً خط کتابت قرآن بوده است .

* نسخه های خطی دوره ی اسلامی هند ) دوره ی مغولان هند ( اغلب با خط نستعلیق نوشته شده اند .


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی