کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹ ب.ظ

سبک اکسپرسیونیسم در هنر چیست؟

Shirazart.blog.ir 

* اکسپرسیونیسم ( هیجان گرایی) به تعبیری تحریف و اغراق آمیز کردن تصویر انسان به منظور بیان احساسات و عواطف شدید است .این شیوه یکی از جنبش های مهم زیبایی شناختی نوین به شمار می آید .که هدف هنر را بیان عاطفه ی قوی در برابر واقعیت درونی - و نه بازنمایی تاثیر بصری آن - می داند .گروههای پل و سوار آبی فام متشکل از هنرمندان عمدتاً آلمانی بودند ، که سعی در اشاعه ی این ایده های تازه داشتند .

* گرایش های اکسپرسیونیستی بیشتر در شمال اروپا و به ویژه در آلمان رواج یافت استفاده از خطوط مشخص و زمخت ، پیکره های اغراق شده و از شکل افتاده ، چهره های درهم و غمگین و رنگهای تند ، تاکید روی خطهای خشن و آثار چاپی که اغلب سیاه و سفید بود، از ویژگیهای کار هنرمندان اکسپرسیونیست است.

* اکسپرسیونیستها که از اوایل قرن بیستم تا چند سال پس از جنگ اول فعال بودند ، در سال ۱۹۰۵ میلادی گروه " پل" ( به آلمانی " بروکه" ) را تشکیل دادند ." با نقاشانی مانند امیل نولده، کارل اشمیت روتلوف، هِکِل و کِرشنر).

* جمعی از اکسپرسیونیستهای پیشرو آلمانی ، در سال ۱۹۱۲ میلادی به رهبری هنرمندانی مانند " واسیلی کاندینسکی" ، " پل کله" ، " فرانتس مارک" و " ماکه" گروه " سوار کار آبی" ( سوار آبی فام" )را تشکیل دادند .

*" ماکس بکمن" و " کته کُل ویتس" از نقاشان مشهور آلمانی در شیوه ی اکسپرسیونیسم هستند .( نقاشی سه قسمتی با عنوان عزیمت اثر ماکس بکمن است.)

* آثار " ماکس بکمن" گویای برخی از نزدیکترین لحظات قرن بیستم ، یعنی دوران تهدید اروپا توسط فاشیسم آلمان است.مهمترین آثارش ، ترکیب بندیهای پیچیده ای هستند ، که غالباً احساس اضطراب ، فشار و خشونت را در تماشاگر بر می انگیزند.

* آثار ارزشمند چاپی خانم " کُل ویتس" حکایت از همدردی با مردم رنجیده دارد .

* ارنست بارلاخ پیکره ساز ، تصویر ساز و نویسنده ی آلمانی و از هنرمندان برجسته ی اکسپرسیونیست است .او تحت تاثیر هنر قرون وسطا ، در مجسمه هایش از باسمه ی چوبی بهره می گرفت .در آثار گرافیک او نیز توجه به رنجهای بشری دیده می شود .پیکره ی مفرغی " یادبود جنگ" که یکی از نیشدارترین پیکره های جنگ جهانی اول است ، از آثار بارلاخ می باشد .باسمه های بسیاری به روش لیتوگرافی و حکاکی روی چوب ساخت .نازی ها بسیاری از پیکره های او را نابود کردند و یک مجموعه طراحی او را سوزاندند .

* اثر معروف پیامبر ( کنده کاری روی چوب ) مربوط به امیل نولده است .این هنرمند با تجسم بخشیدن به پندارهای دینی و صور کابوسی ذهن آشفته اش یکی از نقطه های اوج شیوه ی اکسپرسیونیسم را به وجود آورد .

* جنبش اکسپرسیونیسم در فرانسه شروع شد .اما زمینه ی اجتماعی و فرهنگی رشد آن در آلمان مهیاتر بود و تا زمان اقتدار نازی ها دوام یافت.

* در آثار نقاشان سبک اکسپرسیونیسم  خط با اغراق و صراحت است و همه ی انرژی بصری خود را به نمایش می گذارد .

* ادوارد مونش( مونک) نیز اکسپرسیونیست آلمانی است.اثر مهم او جیغ ( فریاد) می باشد .

* " ون گوگ" نقاش هلندی مهم ترین پیشگام اکسپرسیونیسم به معنای خاص آن به شمار می رود .نقاشی آلمانی در ابتدای سده ی بیستم سخت از گوگن و ون گوگ تاثیر گرفت.

* پس از جنگ جهانی اول " اکسپرسیونیسم " گرایش رایج در آلمان بود.

* گرایش اکسپرسیونیسم از حدود سال ۱۹۰۵ تا ۱۹۳۰ در آلمان ، رایج ترین شیوه بود .

* اغراق در طرح ، رنگ و اجرا در جهت بیان موضوع ، از خصوصیات مهم مکتب اکسپرسیونیسم است.

* اولین جنبش اکسپرسیونیسم که واکنشی در برابر امپرسیونیسم به شمار می آمد ، مربوط به دهه ی ۸۰ قرن نوزدهم می باشد .اما این گرایش تا سال ۱۹۰۵ به وضوح شکوفا نشد و تنها از سال ۱۹۱۱بود که واژه ی " اکسپرسیونیسم " آنهم پس از نمایشگاهی که از آثار کوبیستی و فوویستی در برلین بر پا شده بود ، رواج یافت.

* در آثار نقاشان " طبیعت گرا" ، وجود خط به عنوان پایه ی اصلی طرح ، قابل مشاهده است.

* هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم  بر فرمهای ساده شده ، رنگهای تند و کاربرد بیانی خط تاکید می کردند . 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی