کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۵۵ ب.ظ

اوستا مربوط به چه دوره ایست و چگونه است ؟

Shirazart.blog.ir 

*کتاب اوستا که زبان آن جزء زبانهای دوره ی باستانی است ، در دوره ی ساسانی با تکیه بر  آگاهی های موبدان و با خطی که در دوره ی ساسانی بر مبنای خط پهلوی اختراع شده بود ، تدوین شد .اوستا ساسانی دارای بیست و یک کتاب ( نسک) و مختصر تر از اوستای دوره ی باستانی است.اوستا ی موجود ، در حدود یک چهارم اوستای دوره ی ساسانی و شامل پنج کتاب می باشد که عبارتند از : 

۱- یسنها    ۲- ویسپرد    ۳- یشتها   ۴- وندیداد     ۵- خرده اوستا

* اسطوره های موجود در بخش " یشت ها"   شامل افسانه های بسیار کهن ما قبل زردشتی و احتمالاً مربوط به دوران کفر کیشی هند و اروپایی است .خدایان ، قهرمانان و موجودات افسانه ای اوستا ، غالباً در این بخش آمده اند .

کتاب یسنها دارای ۷۲ فصل است ، که ۱۷ فصل آنها گاتهایا گاثه ها نام دارد ، که باستانی ترین بخش اوستا بوده و آن را سرودهای خود زردشت می دانند.

کتاب وندیداد یا ویدیوداد ، کتابی است که مربوط به آیین های عملی زندگی در دین زردشت و دارای مطالب اساطیری نیز می باشد.

شاهنامه منبع اصلی روایتهای اساطیری و حماسی ایران به زبان فارسی به شمار می آید ، که بر اساس خداینامه ها سروده شده است .سروده ی فردوسی نیز در اصل خداینامه نام داشت .اما به طور خاص آن را شاهنامه نامیده اند .ویژگی شاهنامه این است که روایتهای گوناگون را با هم تلفیق می کند و از این رو شخصیت هایی در آن دیده می شوند که برای اوستا و منابع پهلوی  ناشناخته اند .به عبارت دیگر ، می توان گفت که روایتهای ملی ایرانی در دوره ی متآخر ساسانی در راه تکامل و توسعه سیر می کرده و در شاهنامه ی فردوسی به صورت  کنونی در دسترس ما قرار گرفته است .

* خداینامه ها، مجموعه ی روایتهای اساطیری و تاریخی موجود در دوره ی ساسانی هستند، که بر اساس منابع کتبی و شفاهی آن دوران تدوین شده بودند .اصل پهلوی و ترجمه ی خداینامه ها ، از میان رفته است .

* آیین زردشت در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰پیش از میلاد ظهور کرد و خود زردشت احتمالاً در حدود سال ۱۰۰۰ ق.م می زیسته است .پیش از این آیین ، خدایانی در اندیشه های مردمان این سرزمین ستایش می شدند .خدایانی که به دوران همزیستی مردم ایران و هند و به عبارت دیگر ، به دوران هند و ایرانی تعلق داشتند . در این دوران ، آریایی ها قوای طبیعت مثل خورشید ، ماه و ستارگان را می پرستیدند .

* اوستا برای اولین بار در سال ۱۷۷۱ به وسیله ی یک فرانسوی به نام " آنکتیل دو پرون" به یک زبان غربی ترجمه شد .نخستین ترجمه ی انگلیسی آن نیز توسط " جیمز دار مستتر " انجام گرفت.

* زردشت اهورا مزدا را بالاترین خدا دانسته و خدایان دیگر را با سلسله مراتبی ، تحت سلطه ی او قرار داده است ." مزدا" به معنی خرد و فرزانگی است و سپس لقب " اهورا" به معنی " سرور" در آغاز نام او قرار می گیرد .

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی