کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۶:۰۳ ب.ظ

مشخصات نگارگری دوره ی مظفریان ( شیراز عهد ایلخانی)

Shirazart.blog.ir 

** مشخصات ویژه ی نگارگری دوره ی مظفریان ( شیراز عهد ایلخانی) عبارت بودند از : تپه های گرد ،افق رفیع ، زمین پوشیده از بوته ،پیکره های لاغر با سر بزرگ و چهره ی سه رخ ریش دار ،طراحی ظریف و گاه خام دستانه. 

** در نگارگری دوره ی مظفریان ( شیراز عهد ایلخانی) به انسان و حیوان که در داخل منظره قرار گرفته ،اهمیت بیشتری داده شده و مهم تر از منظره به نظر می آیند. مکتب نقاشی شیراز را می توان احیاء کننده ی مستقیم نقاشی کهن ایرانی به شمار آورد ،که در آن ویژگی های ایرانی به ظهور رسید و در دوره ی بعد شکوفاتر شد ‌.

** خاوران نامه ،شاهنامه ی ابراهیم سلطان ،گلچین ( منتخبات) اسکندر سلطان و تعدادی شاهنامه ،از کتابهای مصور شده در مکتب شیراز هستند .

** مکتب شیراز مربوط به دوره های ال مظفر و تیموری و حدود سالهای ۷۳۰ تا ۹۰۰ هجری قمری بوده است .

** شاخص ترین ویژگی نگارگری مکتب شیراز ،نظام قانونمند میان تصویر و متن است ،که در سده ی نهم هجری شکل گرفته بود .

** تفاوت عمده ی نقاشیهای مکتب شیراز و مکتب تبریز در این بود که در مکتب شیراز تاثیر کمتری نسبت به نقاشی چینی وجود داشت .به نوعی که با نقاشیهای دوره ی سلجوقی قابل مقایسه بودند .ساده گرایی در نقاشیهای شیراز بیشتر از نقاشیهای تبریز است .

** کتاب کامل و منحصر به فرد " خاوران نامه ی مصور " سروده ی این حسام دارای ۲۲۵۰۰ بیت شعر ، در مورد جنگ حضرت علی ( ع) با پادشاه تور ، صلصال،جمشید ،طهماسب و........است ،که به خط نستعلیق نوشته شده است .این کتاب به دست هنرمندی به نام " استاد فرهاد" و در مکتب شیراز مصور شده است .تاریخ سروده ی خاوران نامه سال ۸۳۰ هجری و تاریخ کشیدن نقاشیهای آن ۸۸۱تا ۸۸۳ هجری بوده است .این کتاب هم اکنون در کاخ گلستان نگهداری می شود .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی