کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۲:۰۰ ب.ظ

آنچه راجع به هنر یونان۱ باید بدانید .

Shirazart.blog.ir 

**قدمت اولین تندیسهای یونانی به اواسط قرن ۷ پیش از میلاد باز می گردد .تا قبل از آن ،تندیسهای کوچک از جنس چوب در یونان رواج داشت .یونانیان تحت تاثیر مشرق زمین ،به ویژه مردم مصر و بین النهرین، رفته رفته به ساخت مجسمه های بزرگ از جنس سنگ پرداختند .

** از هنرمندان پیکرتراش یونان باستان می توان به افراد زیر اشاره کرد : 

     فیدیاس ( که رئیس پیکر تراشان آتن بود و معبد پارتنون به فرمان پریکلس و زیر نظر او بنا شد )،میرون ( که حرکت را وارد مجسمه سازی کرد ) ، پراگزیتل _ پولیکلت ( پولوکلیتوس) ( که اندازه های ارمانی را وارد مجسمه سازی کرد ) _ سکوپا ( اسکوپاس)_ لیزیت ( لوسیپوس)

** پراگزیتل اولین هنرمندی است که حالت عاشقی را با مرمر نشان داد .

** سکوپا نخستین هنرمندی است که میل و هوس آدمی را به وسیله ی مرمر تجسم بخشید .

** اغلب پیکره های لیزیپ بر خلاف پراگزیتل و سکوپا که از مرمر است ،مفرغی هستند .

** اسکندر مقدونی علاقه ی مفرطی به لیزیپ داشت و لیزیپ نیز مجذوب اسکندر بود .

** مجسمه ی " کانن" اثر لیزیپ است .در این مجسمه او با الهام از " پولیکلت" ،طول قامت را به جای ۷ برابر سر ،۸ برابر اختیار کرد .

** مجسمه سازی یونان نتیجه ی مستقیم خدایان پرستی آنهاست. یونانی ها در این فن به نهایت کمال رسیده اند .مجسمه های عریان یونانی ، نتیجه ی مستقیم علاقه مندی این ملت به زندگی مادی و ورزش های قهرمانی و زیبایی اندام است .

** یونانیان که خود را " هلنی" نیز می نامیده اند ،از در هم آمیزی مردمان اژه ای و مهاجمان هند و اروپایی حاصل شدند .عناصر ثابت در فرهنگ مردم یونان عبارت بودند از  : انسان ،طبیعت ،عقل .

** هنر یونان ،هنری طبیعت گرا و ملموس است و هدف آن دستیابی به کمال زیبایی و آرمانی ،با رعایت تناسب و تعادل و توازن و نظم فنی است .

یونان دارای دولت شهرهای کوچک و مستقلی بود،که به آن " پولیس" می گفتند .( مثل آکروپولیس = شهر بلند ) .دوره ی شروع پولیس ها و شکل گیری تمدن یونان را دوره ی " آرکائیک" با آغازین ،دوره ثبات تمدن و هنر یونان ،دوره ی " کلاسیک " و دوره ی کشورگشایی سیستم امپراطوری و پادشاهی پس از اسکندر را دوره ی " هلنی " نامیده اند .

** دوره ی آرکائیک یا باستان بین تاریخ ۷۰۰ تا ۴۸۰ پیش از میلاد یونان را در بر می گیرد .

** شهر " آتن" مرکز ، مظهر و نماد فرهنگ یونانی بود و در بازار سر پوشیده ی مرکزی شهر که " آگورا" نام داشت ،شهروندان آتنی دور هم جمع می شدند و از سیاست ،فلسفه و فرهنگ صحبت می کردند .یونان خاستگاه فلسفه و بزرگترین فلاسفه ی تاریخ نظیر سقراط ،افلاطون ،ارسطو و..... بوده است .

** جهان بینی انسان گرایانه ،بارزترین ویژگی نگرش دینی مردم یونان باستان بوده است .در نظر یونانیان ، انسان در مقام برترین آفریده و مخلوق و بالاترین ارزش طبیعت تلقی می شود .هنر یونان ،هنری است که رنگ و بوی انسانی دارد و با تکیه بر حواس ظاهری قابل لمس است و زیبایی در هنر یونانی قابل فهم می باشد. 

** سیر تحول هنر یونان را در چهار دوره ی زیر می توان مورد بررسی و مطالعه قرار داد : 

  ۱- دوره هندسی : در این دوره اشکال هندسی ساده مانند مربع ،دایره ، مستطیل ،لوزی ، زیگزاگ و سطوح شطرنجی به طور پیوسته در نقاشی و رنگ آمیزی ظرفهای سفالی به کار می رفتند و به همین دلیل به دوره ی هندسی معروف شده است .

  ۲- دوره ی کهن ( باستان ) : که با تاثیر پذیری از هنر مصر و خاور نزدیک در حدود قرن ۷ پیش از میلاد شروع می شود .در این دوره نوع ایستادن موقر و آیینی رایج در هنر مصر ، در پیکره های یونانی ظاهر می شود .تزئینات پیچیده ی گیسوان ،لبخندهای قرار دادی و مصنوعی از ویژگیهای چهره پردازی این دوره است .در دوره ی کهن ،هنر یونانی درهای خود را به سوی مشرق باز کرد ،و وارد مرحله ی تازه ای شد ‌که به نام شیوه ی " خاور مابی" معروف است .(ویژگی  خاورمابی بعدها از یونان به اتروسک و روم و بیزانس منتقل شد .) 

  ۳- دوره ی کلاسیک که در سال ۴۸۰ پیش از میلاد آغاز شد و تا زمان به قدرت رسیدن اسکندر ( سال ۳۳۶ پیش از میلاد) ادامه یافت .دوره ی کلاسیک عصر طلایی و تکاملی هنر یونان و دوره ی قوام پیکره سازی و اوج گیری هنر معماری یونان است .

** تمدن یونان در این دوره ( قرن ۵ پیش از میلاد ) به شکوفایی و اوج خود رسید .

*  ۴- دوره ی هلنی : که پس از مرگ اسکندر شروع می شود و در سده ی چهارم پیش از میلاد شکل گرفت .فرهنگ این دوره اختلاطی بود از اندیشه ها ،آیین ها و هنرهای شرقی و غربی ، فرهنگی بین المللی عامل پیوند دهنده ی دنیای هلنی و زبانش ، زبان یونانی بود .در دوره ی هلنی شباهتهای فردی اهمیت می یابد و در عین حال به کمال زیبایی جسمانی نیز توجه فراوان می شود .به صورت پیچیده تری به جامه و چین های پارچه پرداخته می شود .موضوعات روزمره و مناظر عامیانه نیز از ویژگیهای دوره ی هلنی است .

** مجسمه ی الهه ی پیروزی ساموتراس ( نیکه) یکی از شاهکارهای عصر " هلنی" به شمار می رود .این پیکره به خاطر چین های طوفان زده ی لباس آن  ، مشهور است .این اثر ،معرف ویژگی های سبک سکوپا ( اسکوپاس) مجسمه ساز مشهور یونانی بوده و بهترین اثری است که مبین حرکت و حالت می باشد .

** منشاء و آغاز هنر یونان را معمولا دو تمدن محصور در دریای اژه عنوان می کنند .تمدن مینوسی در جزیره ی کرت،که از حدود ۲۸۰۰ قبل از میلاد شروع می شود و هنر میسنی با قدمتی کمتر ، که به حدود ۲۰۰۰ پیش از میلاد می رسد .کاخ عظیم " کنوسوس" مربوط به دوره ی مینوسی پسین است .که نقاشیهای دیواری با عنوان " ساقی" و " گاوبازی" در این کاخ قرار دارند .تمدنهای میسنی و مینوسی که به تمدن " اژه ای " نیز معروفند ،پایه گذار فرهنگ و تمدن یونان هستند .

** برجسته ترین آثار به جا مانده از دوره ی هندسی یونان ،سفالینه هایی است ،که نقش های ساده و هندسی دارند .قدیمی ترین این سفالینه ها،  کوزه ای دو دسته به نام " آمفورا" است ،که مخصوص نگهداری شراب یا روغن بوده و مربوط به حدود سده ی دهم پیش از میلاد است .نوع دیگری از گلدانها و کوزه های یونانی که کرتیر ( مخلوط کن) نام دارند ،در مقایسه با " آمفورا" بدنه ای بزرگتر و دهانه ای گشادتر داشته و از تزئینات کمتری برخوردار ند .تزئینات هندسی در ظرفهای مخلوط کن ، در درجه ی دوم قرار دارد .

** شاید بتوان زیباترین و دقیق ترین نقش پردازیها را در گلدان معروف به " دیپیلون" ( دیفیلون) دید، که مربوط به دوره ی هندسی یونان و سده ی هشتم پیش از میلاد  است .نام گلدان یاد شده ،از محل کشف آن یعنی گورستان " دیپیلون" در منطقه ی " آتیکا" در یونان گرفته شده است.منطقه ی " آتیکا" از نظر ساخت بهترین کوزه ها و زیباترین نقش ها ، شهرت دارد.

** معماری دوره ی کلاسیک یونان به پیشوایی و حمایت " فیدیاس" معمار و پیکرتراش بزرگ ،که در دولت یونان مقام وزیر هنر را داشت،به اوج رونق و کمال رسید .

** بنای پارتنون که به دستور پریکلس برای معبد " آتنا پارتنوس" ساخته شد ،زیر نظر " فیدیاس" و به وسیله ی دو معمار به نامهای " کالیکراس" و " ایکتینوس" انجام گرفت .نقش برجسته ها و پیکرهای معبد پارتنون را به فیدیاس نسبت داده اند ." پارتنون" که در آکروپولیس قرار دارد ،اوج کمال هنر معماری یونان بوده و به شیوه ی دوریسی ( دوریک) ساخته شده است .پارتنون نخستین و بزرگترین بنایی بود که در آکروپولیس ساخته شد .

**"فیدیاس و میرون و پولیکلت" سه نابغه ی مجسمه ساز قرن پنجم پیش از میلاد هستند ،که یک گروه سه نفری را تشکیل داده بودند .

** سادگی و والا منشی ،جوهره ی هنر " فیدیاس " پیکرتراش را تشکیل می دهد .او بزرگترین پیکرتراش یونانی بود و ریاست پیکر تراشان آکروپولیس را بر عهده داشت .مجسمه ی زئوس ( خدای خدایان یونان ) که روزگاری آن را از جمله ی عجائب هفتگانه می شمرده اند ،از جمله ی آثار فیدیاس است ،که امروزه اثری از آن باقی نیست، مجسمه ی" آتنا "نیز از آثار فیدیاس می باشد .سبک فیدیاس تا پایان سده ی پنجم پیش از میلاد ،بر پیکرتراشی آتنی مسلط بود .

** یونانیان نیز در ابتدا مانند مصریان مقید بودند که اندام انسان را عاری از خمیدگی و انحنا بسازند .اولین مجسمه سازی که توانست پیروزمندانه خود را از این قید و بند برهاند ،میرون بود،که با ساختن مجسمه ی " دیسک پران" ( دیسک انداز) راه تازه ای را در مقابل آیندگان باز کند .میرون هنرمندی بود ،که حرکت را وارد مجسمه سازی کرد .

** اوج حرکت در مجسمه های مربوط به یونان باستان و به خصوص میرون می توان مشاهده کرد .میرون از جمله ی پیکره سازانی است ،که واقع گرایی او در مجسمه های مفرغی نمودار است .

** در آثار " پولی کلت " سنگینی بدن مجسمه همواره روی یک پا است .( اصل انتقال وزن را مطرح می کند.) این شیوه ،بعدها در دوره ی رنسانس به وسیله ی " دوناتلو" پیکره ساز برجسته ی قرن ۱۵ میلادی پی گیری و ادامه یافت .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی