کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
يكشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۹، ۰۱:۰۳ ق.ظ

سبک " سمبولیسم" ( رمز گرایی ) چیست؟

Shirazart.blog.ir 

**" سمبولیسم " که بیانیه ی آن در سال ۱۸۸۶ در پاریس صادر شد ،کلمه ای بود ،که نخستین بار منتقدان آن برای نقاشیهای " ون گوگ " و " گوگن" به کار بردند .سمبولیسم " واقعیت محض " را مبتذل و ناچیز می شمارد و اعتقاد دارد که باید واقعیت را به شکل نماد ( سمبول) شناخت درونی هنرمند از آن واقعیت ارائه کرد .در سمبولیسم ،ذهنیت رمانتی سیسم شکل افراطی به خود گرفت .سمبولیستها اصرار داشتند که شعار " هنر برای هنر" را رواج دهند .

" شارل بودلر " شاعر برجسته ی فرانسوی قرن ۱۹ و از پیام آوران جنبش " سمبولیسم" در ادبیات است. او یکی از طرفداران " هنر برای هنر " و از نویسندگان و منتقدین هنر مدرن به حساب می آید .شاعران سمبولیستی مانند " پل ورلن " ،" آرتور رمبو" و " استفان مالارمه" هر سه فرانسوی هستند ،تحت تاثیر " بودلر " قرار داشتند .بودلر با دیوان شعری که تحت عنوان " گلهای رنج" منتشر ساخت ،مکتب جدیدی را بنا نهاد که بر دنیای هنر و به ویژه شعر و ادب تاثیر فراوان گذاشت .بودلر اعتقاد داشت که دنیا جنگلی مالامال از اشارات و علائم است .و حقیقت از چشم مردم عادی پنهان است و تنها شاعران با قدرت ادراک خود و با تعبیر و تفسیر آن علائم، می توانند آنها را احساس کنند .

** گوستاو مورو( ۱۸۲۶_۱۸۹۸)

    نقاش و معلم فرانسوی وابسته به جنبش سمبولیسم ( برخی او را رهبر جنبش سمبولیسم می دانند ) به شمار می آید.اهمیت او بیشتر بدان سبب است که هنرمندان برجسته‌ای چون ماتیس و روئو را پرورش داد .او پیرو سنت طبیعت گرایی بود و عمدتا موضوع های اساطیری و قصه های عهد قدیم را با جزئیات دقیق نقاشی می کرد ،نقاشی خیال انگیز او مورد توجه نویسندگان آخر قرن نوزدهم و سورئالیست های سده ی بیستم قرار گرفتند .

** اودیلون رودن (۱۸۴۰_ ۱۹۱۶)

     این نقاشی و چاپگر فرانسوی به سبب جنبه های تخیلی و نمادین آثارش ،در زمره ی هنرمندان سمبلیست به شمار می آید .ردن همواره میان دو قطب تصویر آفرینی از واقعیت و خیال در نوسان بود .او همچنین اعتقاد داشت که فقط در رویارویی با واقعیت است که می تواند خیال پردازی کند .اغوای آنتونیوس قدیس ،اثر اودیلیون رودن

چشم بارونی، اثر رودن 

**گوستاو کلیمت (۱۸۶۲_۱۹۱۸)

     طراح و نقاش اتریشی ،از سردمداران انشعاب وین که در آثارش سمبلیسم را با ارنو در آمیخت. موضوع اکثر آثار این هنرمند پیکره زنان است که تحت تاثیر هنر مشرق زمین نقوش تزئینی به پوشش لباس یا پس زمینه ی آنها می افزود .

نمونه ای از طرح های کلیمت

** پل گوگن( ۱۸۴۸_۱۹۰۳)

    نقاش فرانسوی و یکی از آفرینندگان مفهوم جدید نقاشی که به سهم خود تاثیری مهم و سازنده بر هنر سده ی بیستم گذارده است .گوگن از طریق پیسارو با امپرسیونیسم آشنا شد و چندان بدان شیوه نقاشی نکرد اما به زودی در پژوهش های خود در زمینه ی آثار قرون وسطایی اروپا، توجهش به نقاشیهای خاور دور و نزدیک معطوف گشت و بدین ترتیب به شیوه ی شخصی خود که مبتنی بر نمایش رنگ ها بدون توجه به رنگ طبیعی اشیاء و اغراق در طرح در جهت تاثیر گذاری بیشتر موضوع می باشد ،دست یافت .اگر چه او در دوران حیاتش توفیق چندانی نیافت ،اما از طریق آثارش الهام بخش بسیاری از هنرمندان پس از خود شد ؛ گروه نبی ها ،سمبولیست ها و فوویست ها هر یک به نوعی از آثار او الهام یافتند .فوویست هاشیوه ی رنگ آمیزی او را راهنمای خود قرار دادند و سمبولیست ها و نبی ها جنبه ی رمز آمیز طرح و رنگ او را مهم شمردند .

نمونه کارهای پل گوگن 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی