کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

Shirazart.blog.ir 

**مکتب بغداد ( عباسی) : 

   * این مکتب نقاشی بر پایه ی هنر ساسانی و بیزانس شکل گرفته است و حاوی دو گروه کتاب است .( علمی و ادبی ) 

   * در نگاره های این مکتب تعداد پیکره ها محدود و تک درختی به نشانه ی طبیعت وجود دارد .

   * مهمترین کتب این مکتب " مقامات حریری " و " عجایب المخلوقات" می باشند. 

  * میل به واقعگرایی نسبی در نقاشی های مکتب بغداد بیشتر از سرزمین و سنت های بیزانسی و مسیحی الگو برداری شده بود ،اما گاهی اوقات پوشاک و موضوعات غربی همراه با ترکیب بندیهای مرسوم در عهد ساسانی نیز در آثار این دوره به چشم می خورد .

   *کتابهای علمی :  از نمونه ی کتابهای علمی می توان به دیسقوریدوس که در باب داروشناسی و خواص دارویی اشاره نمود که به گفته ی " بازیل گری" محقق نگارگری ایران مشهورترین نسخه ی خطی در میان کتاب های علمی است .

   *کتابهای شعر و حکایات : از نمونه ی این کتابها می توان به " مقامات حریری " ، " کلیله و دمنه " ،" فی معرفت الخیال الهندسه"،" مفیدالخاص"، " خواص الاشجار" ،" طب جالینوسی" ،" عجائب المخلوقات قزوینی" اشاره نمود .

   * کتاب " مقامات حریری " اثر " یحیی بن محمود الواسطی"الواسطی" به سال ۶۳۴ه.ق ساخته شد .در این نسخه پیکره ها با خطوط پیرامون قلم گیری شده و با رنگ های تخت رنگ آمیزی شده اند .ولی در این کتاب حالات چهر ه ها آنچنان گویاست که نشان می دهد نقاش از دیدی واقع گرا ( رئالیستی) برخوردار بوده است .

    * آثار الواسطی نقطه ی اوج اولین مکتب در هنر کتاب آرایی مسلمانان بوده و از آنجایی که مصوبات عرب و ایرانی و سریانی در شکل گیری این مکتب نقش داشته اند آن را " مکتب جهانی" گویند و از آنجایی که مرکز اصلی تهیه ی نسخه های خطی در بغداد بود آن را مکتب بغداد هم می نامند. 

برگی ازکتاب های مکتب بغداد ( عباسی ) 

برگی از کتاب مقامات حریری اثر " الواسطی"

برگی از کتاب مقامات حریری با عنوان " سفر مکه " مربوط به سده ی هفتم ه.ق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی