کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵ ب.ظ

سبک اسپشیالیسم( فضاگرایی)

اسپشیالیسم( فضاگرایی)

فضاگرایی ، جنبشی ایتالیایی به پیشتازی لوچیو فونتانا در سالهای نخست پس از جنگ جهانی دوم بود .

این هنرمند در پی آن بود که از هنر برای خلق محیطهای فیزیکی جدیدی استفاده کند .او اتکای سنتی هنرمندان به نقاشی و توهم عمق فضایی را کنار گذاشت . هر چند دوران فضا گرایی کوتاه بود، اما تاثیر قابل توجهی بر جنبشهای هنری بعدی شامل هنر اجرا ( پرفورمنس آرت) و هنر محیطی ( اینوایرنمنتال آرت) داشت.

فونتانا طرفدار سبک هنری جدیدی برای دوران بعد از جنگ جهانی دوم بود .او می خواست از تکنولوژی های جدید، از قبیل نور پردازی با نئون و تلویزیون، در آثار هنری استفاده کند ، چیزی که شامل اجزای بصری، صدا، حرکت، و زمان شود .به زبان عملی ، این شیوه به آثاری منجر شد که تمام فضای نمایشگاه را در بر میگرفتند؛ با دیوارهایی نقاشی شده با رنگ هایی یکدست و مملو از صدا و نور افکنهای رنگی، این شیوه پیش در آمد هنر محیطی بود.

علاوه بر این ، فونتانا سطح بوم هایش را برید و شکاف هایی ایجاد کرد .بار دیگر شیوه اوبشدت تاثیر گذار بود ، چرا که در قیاس با شیء هنری نهایی ، اهمیت بیشتری به فرایند خلق هنر می داد.( این شیوه همزمان و هم راستا با رویدادی که در آن خلق فعالانه و پر تکاپوی اثر اهمیت بیشتری پیدا کرد).

بوم های پاره شده بیانیه های بنیادینی برای دوری از سنت هنری بودند ، اما عجیب این که اغلب به سبب زیباییشان به عنوان اشیای هنری ستایش می شدند.هنرمندان مشهور این گرایش : روبرتو کریپا ، جانی دوا، لوچیو فونتانا

" نوشته استفان لیتل" سبک اسپشیالیسم( فضا گرایی) مفهوم فضایی نام اثر بالا ، ( انتظار) ، اثر لوچیوفونتانا

فونتانا با شکافتن بوم با چاقو و رنگ نکرده رها کردن آن ، از وابستگی مرسوم‌سنت غربی به بر انگیختن حواس جسمانی انتقاد می کند .

او همچنین آنچه را که مورد انتقاد قرار داد بود در معرض دید قرار داد: 

ماهیت واهی یا موهوم و فریبنده هنر غربی مبنی بر استفاده از بوم نقاشی شده به عنوان پنجره ای که از ورای آن می توان ( درون) دنیای دیگری را دید. شکاف در بوم این ماهیت واهی را با ایجاد فضایی واقعی در خود بوم متزلزل می سازد ؛ فضایی واقعی که ما حقیقتا " درون" آن را می بینیم.این عمل همچنین می کوشد توجه ما را به واقعیت مادی ای که تفکراتمان را پشتیبانی می کند ، جلب کند.

" نوشته استفان لیتل" سبک اسپشیالیسم( فضا گرایی)نام اثر : طبیعت

طبیعت، اثر لوچیو فونتانا

فونتانا توده ای از گل رس را شکاف داده و سپس با برنز قالب گیری کرده است.

او تعمدا گل را تا حد ممکن شکل نداده باقی گذاشته است تا توجه را به تراکم شایع و همه جا ساری طبیعت" ماده اولیه" محض جلب کند.فونتانا عقیده داشت که این گونه آثار هنری طبیعت را به شکل موثرتری نمایان می سازد تا هنری که ظواهری چند از طبیعت را تقلید می کند .

" نوشته استفان لیتل"

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی