کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
چهارشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹ ق.ظ

سبک" روکوکو" در طراحی لباس

Shirazart.blog.ir 

" روکوکو" ، که به لحاظ مقیاس خُردتر و ظریف تر از باروک می نمود ، به واسطه ی کاربرد پر تجمل و متکلف نقش و نگارهای ناتورالیستی، منحنی هایی به شکل اِس (s) و سی (c)، رنگ بندیهای ملایم و زینت آلات ظریف مشخص می شد .این سبک ، که در معماری ، هنر و نیز هنرهای تزئینی جلوه گر شد ، به خوبی در مد تبلور یافت .در طی این دوره ، پوشش در قالب فرمی هنری ارتقاء یافت و چنان که اشاره شد ، به طرزی شایسته مورد دقت و توجه فراوان قرار گرفت.

** لوئی پانزدهم (۷۴-۱۷۱۰)؛ مادام دو پُمپادور (۶۴-۱۷۲۱)

** پیراهن فرانسوی ( robe à la française) ؛ سینه بند تکه دوزی ؛ اِشل (echelle)؛ هارمونی؛ تزئین؛ سبُکی 

*** نمونه ی بارز لباس شب روکوکو ، پیراهن فرانسوی بود .این جامه ، تکامل لباس شب کیسه ای یا رُب وُلانت (robe volante)به شمار می آمد ، اما به جای آن که مستقیماً از سر شانه ها پایین بیفتد ، از هر دو طرف درزهای پشت ، دو برابر پیلی می خورد تا پشت لباس حالت آزاد داشته باشد .کُرست جلو کاملا قالب بدن و دارای شکل وی(V )مانندِ کافت پهنی بود که یک سینه بند تکه دوزی سفت و سه گوش بدان می چسبید.این قسمت از لباس با داشتن چنین شمایلی ، برای دکولته کردن یقه و باز گذاشتن آن، در حکم سپر محافظ عمل می کرد و در همان حین نیز جایی برای تزئینات گران و با شکوهی فراهم می آورد که معمولاً با لایه ای روبان ( اِشل /echelle )یا برودری دوزی مجلل انجام گرفته بود .در قسمت جلو ، رو پیراهنی  ، چاک دار بود تا زیر دامنی را ، که از همان پارچه طراحی و با همان تکه ها و تزئینات آراسته شده بود ، به نمایش بگذارند .

برای آن که کمرها باریک و دامن ها گشاد به نظر آیند ، از کرست و ژوپن [ زیر دامن] استفاده می کردند .ژوپن ، که " سبد" ترجمه ی تحت اللفظی آن است ، شکلی از یک زیر پیراهن تاشو و چسبان بود که به دامن ، فُرم می بخشید.

آن ها برای نخستین بار در حدود ۱۷۲۰ رواج یافتند و تا بعد از ۱۷۷۰، که گرایش به ناتورالیسم مستلزم چشم پوشی از چیزهای غیر طبیعی و غیر ضروری بود‌.الگوی جامه ی زنانه را در سلطه ی خود داشتند.

این الگو با آن چه که طی دوره ی باروک توصیف و ترسیم شد ، تفاوت اساسی نداشت و تنها در جزئیات سطحی و ظاهری بود که روکوکو متمایز نشان می داد.

دالان های توری لطیف و سبک کارِ دست یا " آنگژانت" (engageants) جایگزین سر آستین های دولای توری شق و رق شد ؛ پارچه های زربفت ، تیره و کدر و سنگین دوره ی باروک، جای خود را به منسوجاتی با هارمونی ، پیراستگی و تزئیناتی ظریف داد که اغلب تحت تاثیر گرایشی موازی نسبت به بیگانه گرایی بود و لوازم و متعلقات ضروری این دوره شامل بادبزن ، جیب هایی با تزئینات فراوان اما پوشیده و پنهان ( که در نتیجه اصلاً در معرض دید قرار نمی گرفت)، سرپوش و شال بودند .تکه های روبان  نخ های پُرزدار ، پَر و گل های مصنوعی نیز از واجباتِ سبک روکوکو به شمار می آمدند.


*** پیراهن فرانسوی سوزن دوزی گل بر جسته ی ابریشمی ، حدود ۱۷۶۰ .بنیاد لباس کیوتو ، کیوتو، ژاپن

سبکی و درخشندگیِ ریزه کاریها و اصطلاحات عرضه شده در طی دوره ی روکوکو ، در گرو پیشرفت های فنی صورت گرفته در تولید ابریشم تزئینی در شهر فرانسوی لیون بوده است .داد و ستد ابریشم با حمایت حکومت فرانسه در زمینه ی تولید منسوجات و پارچه های بسیار زیبا، چندان از جنبه ی فنی پیشرفت کرد که در زمره ی یکی از گران بهاترین کالاهای اروپا قرار گرفت .سوزن دوزی ابریشم نارنجی ، که در طراحی و دوخت این پیراهن فرانسوی به کار رفته است ، نقش و نگار رُستنی های ظریف و روشن را به نمایش می‌گذارد .طی این دوره ، مضامین طبیعت به بُن مایه ی رایج تصاویر چاپی بدل شد .لباس روکوکو*** مانتو ابریشم کرم ، ۴۵- ۱۷۴۰ .موزه ی ویکتوریا و آلبرت ، لندن ، انگلستان 

** ژوپن ، زیر دامنی تاشوی سبد مانندی که حالت و حجم دامن ها را تعیین می کرد، دارای اندازه و شکل هایی متنوع بود .فرم زیاده پهن و بیضی شکل آن در دربار رواج داشت .نتیجه ی افراط در چنین مُدی ، آن بود که نخست ژوپن به دو تکه تقسیم شد ، که هر کدام را بر روی یکی از کفل ها می پوشیدند .در عجیب ترین و نامتعارف ترین شکل خود ، اندازه ی ژوپن ها از هر سو به چندین متر رسید .این امر سبب شده بود که هیچ زنی از هیچ راهی نتواند پا به درون اتاق بگذارد ، مگر به پهلو و از یک سمت ؛ و هنگام نشستن در سالن تئاتر و دیگر محافل اجتماعی با مشکل روبه رو شود .و نیز موجب شده بود هر زن سه برابر هر مرد نیازمند جا و فضا باشد.

* مادام دو پمپادور ، معشوقه ی لوئی پانزدهم ، علاوه بر آن که از محبوبیت فراوانی برخوردار بود ، الگوی این سبک نیز بود .او در تک چهره هایش آراسته به تورهای ظریف و نخ های پرزدار زیبا است، نشاط و سرزندگی زیبایی شناختی روکوکو را تمام و کمال به تمسخر خویش در می آورد.

مردان نیز جامه ی فرانسوی (habit à la française)به تن می کرده اند .این لباس عبارت بود از یک دست کت قالب کمر ، جلیقه و شلوار سه ربعی که جوراب ساق بلند از ضمائمش به شمار میرفت ؛ هم چنین پیراهنی با یقه ی توری یا چین دار و سر آستین های تزئینی و کراواتی که با ظرافت و دقت گره می زدند از متعلقات چنین لباسی بود .منسوجات نفیس مزین بود به رنگهای مجلل و درخشان با برودری دوزی های رنگارنگ و تودرتو .از آن جا که تزئینات برای زنان از اهمیت فراوانی برخوردار بود ، تورهای ظریف نازک و دکمه های زینتی در به کمال رساندن چنین ظاهری به کار می رفت .هم زنان و هم مردان  ، پودر مو ، روبان ، شرابه ، سگک روی کفش پاشنه بلند و لوازم آرایش به کار می بُردند .این واپسین بار در تاریخ بود که مردان و زنان از زینت آلاتی یکسان استفاده می کردند .

بعد از ۱۷۷۰ سلطه ی سبک روکوکو رو به افول گذاشت .در دربار ، سبکی که روزگاری ظریف و برازنده می نمود ، جای خود را به افراط های مبتذل و پست ، بر مبنای تزویر و تصنع و زیاده روی داد.در دیگر نقاط ، نارضایتی های بر آمده از " رژیم سابق " خود را در طرد سبک های درباری و حمایت از پوششی شایسته تر ، طبیعی تر و آزادتر جلوه گر ساخت.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی