کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
يكشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸ ق.ظ

درخت باژگون چیست ؟

Shirazart.blog.ir 

*" درخت باژگون " درختی است که ریشه هایش در آسمان می رویند و نوک و شاخه هایش دردل زمین .

این باژگونی رمزی درخت ، در بسیاری سنن، از کهن ترین تا پیچیده ترین شان نقش بسته است و طبق مناسک مذهبی چشم گیری ، این تصویر اسرار آمیز ریشه ی مقدس و متعادل ، تقدیس و عبادت می شود .

توضیح اینکه در مراسم آیینی گوناگون و کاملاً قوام یافته و ساخته و پرداخته ای ، و خاصه در سنن یهود و هندو ، درختی را " وارونه " می کارند یا به گونه ای که ریشه هایش در هوا گسترده باشد ، بر قربانگاه می نهند که اینچنین همانند گیاهی غول آسا می شود .

نشان این تقدیس ریشه که به شاخ و برگ تبدیل شده و شاخ و برگ که به ریشه تغییر یافته ، در تخیل و ذهن خیال پرداز ، بر جای مانده است .به رغم بعضی ، ریشه و خاستگاه این تصویر ، درخت انجیر هندی است که بودا در پایش به اشراق نائل آمد و در تنه اش معابد ساختند .ویژگی غریب انجیر هندی ، ریشه های دراز آن است که همچون مقرنس های غار ( stalactite) از شاخه هایش آویزان اند و زمین می رسند و ریشه میدوانند. و بسان تنه هایی ، ضمیمه ی تنه اصلی درخت که از آن زاده شده اند ، در اطراف درخت می رویند .شاخ و برگهای انجیر هندی ، گاه با " ریشه های ستون مانندش ، مشتبه می شوند .

" درخت باژگون" ، مبین این اعتقاد است که زندگانی ، از آسمان به زمین می آید و در زمین رخنه می کند و بدان تقدس می بخشد .

این تصویر ، در هنر و فلسفه و شعر یافت می شود .دانته در بهشت ، درختی را توصیف کرده که نوکش در زمین فرو رفته ، می روید .در قرون وسطی ، انسان را غالبا به درختی وارونه تشبیه می کرده اند ، بدین معنی که سرش با ریشه درخت و تن و اندامهایش با تنه ی درخت و شاخه هایش ، قیاس شده اند .

زندگانی از ریشه نشاَت می گیرد و ریشه خود حاوی اکسیر طول عمر ، تلقی شده است ؛ از اینرو ریشه درخت موجد بسیاری خرافات و اعمال جادو بوده است .خاصه ریشه ی شاخه شاخه و انسان نمای مهر گیاه ، زنان جادوگر را افسون کرده است که به دلالت آن ، از آینده خبر می داده اند یا مهر دارو و شربتهای مبهی می ساخته اند .

بعضی مردم ابتدایی ، گاه درخت را زاییده انسان پنداشته اند و در افسانه کهن ، این اعتقاد نقش بسته است ‌.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی