کنکور هنر شیراز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

۱۳۴ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

بانک مرکزی ایران در رشته های کارشناسی ارشد مطالعات موزه ، تاریخ ایران اسلامی ، کارشناس ارشد گرافیک، کارشناسی گرافیک، و کارشناسی مجسمه سازی استخدام می کند از طریق سایت زیر به مدت یک هفته ثبت نام به عمل می آورد .

https://azmoon.cbi.ir/ jobTable.aspx


Shirazart.blog.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۱:۴۶
زهرا جوکار

Shirazart.blog.irدریافت

عنوان: فراخوان دومین جشنواره سراسری پوستر " آیات"
حجم: 438 کیلوبایت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۰:۱۰
زهرا جوکار

خط  حرکت ممتد و پیوسته در سطح یا فضا می باشد .

خط عمودی یا قائم یا ایستاده یا شاغولی :

قویترین خط از نظر تاثیر گذاری است .دارای مفهوم استقامت ، ایستادگی ، برافراشتگی و استواری است .نمایانگر قدرت ، استقامت و فعالیت و پایداری است .نشان دهنده ی انسان ایستاده است.خط ایستاده مفهوم توازون و اتکاء به نفس را می رساند .این خط دید را به بالا می کشاند و دلالت بر بلندی دارد و انسان را لاغر نشان می دهد.و به لباس وقار و تناسب می دهد .اگر این خط در بالا باریک و در پایین پهن باشد بلندتر و کشیده تر به نظر می آید زیرا در اینگونه اشکال دید ادامه دارد و ممتد می شود .مانند اشکال مخروطی یا موازی ، عکس این روند در مورد خطوط افق درست است ‌.اگر این خط در پایین گستره باشد سنگین تر و و در بالای گستره سبک تر است .خط عمود در بالای گستره به رنگ زرد و در پایین گستره به رنگ آبی تیره است.این خط حالت مردانگی دارد .

از جمله هنرمندانی که که از خط عمود و افق با ترکیب بندی متقاطع استفاده کرده است ، پیت موندریان از سردمداران سبک آبسترا است که در حال حاضر هم طراحان لباس از طراحیهایش بهره می برند .

کادر مستطیل عمودی ، اعتماد به نفس و روحیه مثبت را به بیننده القاء می کند.

ترکیب عمودی : ترکیب های عمودی اغلب معرف روحیه ی مثبت و موجب القای کیفیت ایستا در تصویرند .

خط افقی  یا کشیده : 

نشان دهنده ی آرامش ، سکون و سکوت است سرد است و آرام و آرامش بخش و حالت استراحت و سکون و هماهنگ با رنگهای سرد و بویژه آبی و سیاه ، مثل رنگهای شب .

خطی بی هیجان است .انسان خوابیده و مرگ را تداعی می کند .خصوصیاتش بر خلاف خط عمودی است .دلالت بر پهنا دارد و چاق کننده است.

اگر به صورت فاصله دار و ممتد باشد حالت آن تغییر می کند بدین صورت که خط فاصله دار قد را کوتاه تر و شخص را لاغر تر نشان می دهد .در حالی که خط افقی و یا اشکالی که در پایین باریک و در بالا پهن تر باشند شکل را کوتاه تر و پهن تر به نظر می رساند .ترکیب افقی بیشتر معرف انرژیهای از نفس افتاده اند.سکون و آرامش درون را القاء می نماید .این خط در پایین گستره سنگین تر از همین خط در بالای گستره است.در ترکیب های پویا و نیرو آفرین ، افقی خطی است ، محزون و اندوهگین و مغموم و خموش و آرام و بی حرکت ، خطی است یاد آور فرو بستن چشمها و خواب زدگی .

اصولا پرده ی کارهای آرام ، در قطعهای کشیده و افقی اجرا می شوند.حرکت خط افق از راست به چپ حرکتی است ضعیف و نشانگر جنبشی از جلو به عقب و از سطح به ژرفا ، از پویایی به ایستایی و بر عکس.

حرکت از چپ به راست آن ، حرکتی است نیرومند ، نشانگر جنبش از ژرفا به سطح و از عقب به جلو می باشد .

خطوط مایل ، مورب ، کج یا قطری :

خط مورب هر چه به محور افق نزدیک تر باشد کیفیت خط افقی آن نیز بیشتر می شود و هر چه به محور عمود نزدیک تر باشد کیفیت خط عمود را بیشتر به خود می گیرد .بنابر این خصوصیات هر دو خط عمود و افق را تواما داراست .پس آرامش و وقار و زیبایی و لطف را به صورت تلطیف شده در خود جای داده است به طور کلی خطوط مایل آرامش بخش تر از خط عمودی است .اشکال را با شکوه تر و شکیل تر به نظر می رساند مانند حمایلی که افسران بر تن خود می اندازند ، یا ساری که هندوان بر تن می کنند .صفتی فعال دارد و نشان دهنده پویایی و تحرک است .نمایانگر کمی خشونت و عدم سکون و ثبات است .کمی متزلزل است و نا ایستا .دید را به فراتر از خود هدایت می کند .از برخورد خطوط با هم خطوط خشن به وجود می آید و حس جنگ را ایجاد می کند و خطوط اریب بیشترین حس را دارد .ترکیب اریب ، عدم ایستایی و تعادل ، اول حکایت از ریزش و عدم پایداری و نابسامانی است.

خطوط منحنی و مواج :

نشان دهنده ی نرمی، لطافت و مهربانی است .خطی است آرام و کامل ترین شکل آن دایره است .برای نمایش حرکت سیال و مداوم ، ملایمت و ملاطفت مورد استفاده قرار می گیرد .به نسبت خطوط صاف حجم بیشتری ایجاد می کند و فرم را حجیم می کند .ظرافت و نرمی ، لغزندگی از خصوصیات این خط می باشد .در منحنی نیروهای بیرونی و درونی یکدیگر را در نقطه به نقطه خط خنثی کرده و احساس بصری ملایمی را القاء می کند .این خطوط در لباس حالت و فرمی متفاوت عرضه میکند .با درشتی و ریزی و پهنا و باریکی خط لباس نمایشی دیگر پیدا می کند .این خطوط امکان دارد به شکل دایره ، هلالی های بزرگ ، دالبرهای کوچک و ممتد مورد استفاده قرار گیرد .پس آنچه که مسلم است .نگریستن به ترسیمات هلالی شکل برای چشم آسانتر و راحت تر می باشد و خط و شکل را به نظر زیباتر و آرامش بخش تر می کند .به طوری که زیباترین اشکال از خطوط منحنی به وجود می آیند .رنگهای سرد با فرمتهای نرم و منحنی مناسبت دارند .شکل دایره با ماشین و صنعت مناسبتو همخوانی بیشتری دارد .این شکل نمادی از زنانگی ، درون گرایی ، صمیمیت و پاکی ، نرمی و لطافت است و القاء کننده ی وحدت ، عشق ، آرامش ، عرفان می باشد .ترکیب دایره معرف کهکشان ، عالم ملکوت و مبین زمان است.

خطوط شکسته یا زاویه دار : 

نشانی از تهاجم ، تشویش و اضطراب ، جنگ و خشم است .دید را قطع و شکل و خط را کوچکتر به نظر می آورد . در صورت ریز نقش ذهن مشوش و شلوغ را می رساند .بسیار عصبی و دگرگون است .ترس را با در هم وریز بودن این خط نشان می دهد‌.

خط های دیداری در شکسته های عمودی با شکسته های افقی یا مایل متفاوت خواهند بود.

خطوط حلزونی یا اسپیرال : 

حرکت زیاد حلزونی مفهوم سر گیجه ، تهوع و سر در گمی را داراست .و نمایش کم آن بازی و شیطنت کودکانه را دارد .ترکیب حلزونی در کار نگارگران ایرانی میل به تکامل را نشان می دهد .در لباس می تواند نشان دهنده ی عمق و یا برجستگی باشد .از خصوصیات منحنی که بیش از سایر خطوط بهره می برد .خطاهای دیداری در منحنی ها عمودی با منحنی های افقی یا مایل متفاوت خواهند بود.

از میان حجم های گوناگون ( کره) القاء کننده حس معنوی بیشتر و " مکعب" القاء کننده حس امنیت بیشتر است .هرم نیز ایستاترین فرم طبیعت است.

مربع نماد مکان است و دایره نماد زمان ، مربع نماد سکن است و دایره نماد حرکت.

خط در طراحی لباس : 

خط به کناره یا پیرامون لباس و برش های تزئینی که فضای داخل لباس را تزئین می کند ، نسبت داده می شود .خط ایجاد خطای بصری می کند .خطوط عمودی باعث بلندتر شدن اندام می گردند و خطوط افقی باعث کوتاهتر شدن اندام می شود .خطوط افقی یا برش افقی هر چه در قسمت بالاتنه  به کار برده شود قد را بلندتر نشان می دهد و هر چه به سمت کمر و پائین تر بیاید قد را کوتاهتر نشان می دهد .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۱۷:۴۰
زهرا جوکار

نقاشی قهوه خانه ای

شیوه ی قهوه خانه ای شیوه ای خاص از هنر نقاشی و از جمله هنرهای بومی ، مردمی و عامه است که پیشینه ای کهن در کشورمان دارد و زمینه ساز این سنت دیرینه ، قصه خوانی ، مرثیه سرایی و تعزیه خوانی در ایران است و قدمت آن به قبل از پدید آمدن قهوه خانه می رسد و به احتمال زیاد در زمان حکومت شاه طهماسب ( دوره صفویه) در شهر قزوین به وجود آمد و بعد در دوره ی شاه عباس اول در شهر اصفهان توسعه یافت .

نقاشی قهوه خانه نوعی نقاشی ذهنی و متکی بر احساس و برداشتهای هنرمند از بن مایه های داستانی حماسی و ملی ایران و ایرانیان و داستانهای مذهبی و واقعه های تاریخی بخصوص روز عاشورا در صحرای کربلا است.موضوعات و مضامین نقاشی قهوه خانه تماما به گذشته و ادوار اسطوره ای و حماسی و تاریخی و رویدادهای مذهبی قرون اولیه ی اسلامی مربوط می شود و به دو موضوع کلی تقسیم می گردد: 

۱) نقاشی غیر مذهبی : موضوعات مربوط به شاهزادگان درباری و اشرافی و مردمی که شامل موضوعات حماسی مثل دیوان نظامی و شاهنامه می گردد.

۲) نقاشی مذهبی : موضوعات مذهبی مثل تمثال ائمه و ماجرای کربلا و روایات مربوط به آن واقعه میباشد .مانند : ( طفلان مسلم و وارد شدن به کربلا و ......) در دوره ی پیش از اسلام به ویژه در دوره ساسانی نقاشانی بوده اند که دیوار ایوانها و تالارها ، ستونها و برگ کتابها رابا چهره هایی از قهرمانان یا صحنه هایی از داستانهای حماسی و افسانه ای نقش کرده اند .در دوره ی اسلامی نیز نقش انداختن بر سر دروازه ها و ورودی حمامها و رواق های زیارتگاهها و بنای زورخانه ها را با صورت و پیکر پهلوانان حماسی و صحنه های رزمی می آراستند .دوره ی رونق و شکوفایی نقاشی قهوه خانه به عصر قاجار ، به ویژه سالهای آخر سلطنت قاجاریه به این طرف است که در قهوه خانه های شهرهای بزرگ است .در این میان نقاشان ساختمان هم به نقاشی قهوه خانه علاقه مند شدند و به کار این نوع نقاشی پرداختند .پیش کسوتان نامدار نقاشی قهوه خانه " حسین قوللر آغاسی " فرزند استاد علیرضا ، نقش انداز روی کاشی و پارچه و " محمود مدبر" ذکر شده اند ." حسین قوللر آغاسی " در چهره سازی و خلق قهرمانان و صحنه های رزمی و بزمی و " محمد مدبر" در ساختن پرده های نقاشی از چهره های حماسه سازان تاریخ مذهب تشیع و وقایع دینی مهارت و استعداد وافر از خود نشان دادند .سپس شاگردان آنها " فتح لله قوللر آغاسی " ، " عباس بلوکی فر" ، " حسن اسماعیل زاده " ، " حسین همدانی " ، " محمد حمیدی" و شاگردان آنها به این کار ادامه دادند .


Shirazart.blog.irنقاشی قهوه خانه ای

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۶ ، ۲۰:۴۹
زهرا جوکار

شروع کلاسهای کنکور تخصصی هنر در شیراز 

* برنامه ریزی کنکور هنر

* کلاسهای تخصصی ( خلاقیت تصویری ، درک عمومی هنر) 

* مشاوره کنکور هنر 

* کلاسهای عملی کنکور هنر ، مرحله ۲

* مدرس زهرا جوکار 

* جهت هماهنگی بیشتر با شماره ۰۹۱۷۰۵۲۲۱۹۲ تماس حاصل فرمایید .


Shirazart.blog.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۶ ، ۱۹:۵۷
زهرا جوکار

گرنیکا : تصویری حماسی و مدرن است از بمباران شهری کوچک به همین نام در باسک توسط آلمان هادر زمان جنگ داخلی اسپانیا .

تابلویی با ۶ متر طول و سه و نیم متر عرض.

پابلو پیکاسو این نقاشی را در سال ۱۹۳۷ برای یک نمایشگاه جهانی که در پاریس برگزار می شد می کشد .اما چگونه و با چه تاثیرات و الهاماتی ؟

در دهه ی ۱۹۲۰ وضعیت جهان و به ویژه اروپا به سمتی پیش می رود که بعدها وضعیت فردی و هنری پیکاسو را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .فاشیسم قدرت می گیرد .اما هنوز از آن همه اغتشاش و نفرت و شورش اثری در کار پیکاسو دیده نمی شود .هنوز به صف بندی ها و فعالیت های سیاسی نپیوسته است و تنها به آزادی های خلاق در حیطه ی هنر و نبرد علیه سنت های هنری می پردازد .اما حتی پیکاسو هم نمی تواند از تاریخ و جریان های معاصر فرار کند .در وطنش ؛ اسپانیا ، دو دسته گری سیاسی اوج می گیرد ، تجدد علیه سنت .کشور به برکناری خاندان سلطنتی رای می دهد تا جمهوری به جایش بنشیند . اما جمهوری هم جواب نمی دهد و خشنت دائما بین طرفین راست و چپ سیاسی شدت می گیرد .در اواسط دهه ۱۹۳۰ اسپانیا تقسیم می شود .یک طرف اسپانیای مدرن و مدنی و صنعتی با تحرکات سوسیالیستی در حال رشد و آنارشیستهای آشوبگر و در طرف دیگر اسپانیای سنتی و مالکان و دهقانان فقیر .در این زمان پیکاسو به اسپانیا می آید و وضع را از نزدیک می بیند و همچنان بی طرف می ماند . اما بالاخره تمام آن عناصر موجود در خصومتهای ملی و تب و طبع اسپانیایی ، ژرف ترین تخیلات خلاقانه پیکاسو را در خود می گیرد.اسطوره ها و رویاها و مظاهر کهن هماوردی نظیر گاو نر ، اسب ، نگاه دارنده ی نور به طرزی هراس انگیز در طرح هایش ظهور میکنند .

در سال ۱۹۳۶، ژنرال فرانسیسکو فرانکو اعلان جنگ می دهد و در راس ارتش شورشی اولین توپ هایش را ضد دولت مارکسیستی و آزادیخواه اسپانیا که از طریق دموکراتیک انتخاب شده بودند شلیک کند .هواداران شورش برای اینکه به ژنرال فرانکو کمک کنند از همکاری مشتاقانه ی آلمان که پشتیبانی هوایی را تامین می کرد استفاده کردند.

سال ۱۹۳۷، باسکی ها در بحبوحه ی جنگ داخلی اسپانیا ، علنا ضد فرانکو بودند .در ساعت چهار بعدالظهر ، در شهر کوچک گرنیکا ، در شمال اسپانیا ، نقطه ای سیاه در آسمان پدیدار می شود .یک هواپیمای نازی بر فراز شهر می چرخد و شش بمب می اندازد و بعد امواج هواپیماهای آلمانی و ایتالیایی شروع به حمله و ویرانی می کنند .بیش از پنج هزار بمب بر روی شهری بی دفاع انداخته شد . وقتی مردم گرنیکا به خیابانها و مزارع ریختند باز هم هواپیماها دست بردار نبودند و آنها را زیر آتش مسلسل گرفتند .تا اینکه بمب های آتش زا شهر را تبدیل به ویرانه ای از خاکستر کرد.هزار و ششصد و چهل و پنج نفر غیر نظامی کشته شدند و تعدا زیادی زخمی و این بمباران ایجاد وحشتی عمیق در بین مردم عادی و پیغامی برای جهان بود.

گزارش یک خبر نگار فرانسوی از این بمباران در یک روزنامه پاریس چاپ شد ، با تصویری تراژیک در صفحه اول .این تصویر شبیه به یک جهنم شبانه بود در برابر تخیل تصویری پیکاسو .برای همین است که او تابلوی گرنیکا را به صورت قتل عامی شبانه می کشد ، در حالیکه حمله در روز صورت گرفته بود .حالا دیگر گرنیکا کوبیستی شده بود و پیکاسو هنرش را برای بازگویی حقیقت بی رحم و وحشتناک به کار می گیرد ؛ یک کوبیسم با وجدان و در آن از نمادشکنی مدرن به سوی نماد سازی گام بر می دارد .

پیکاسو در نقاشی گرنیکا از تمام جزییات و امور زندگی شخصی و هنری خود استفاده می کند؛ هیجان مدرنیسم ، وسواس هنری فرانسیسکو گویا گونه ای خود و تجربیات شخصی اش از عشق و اندوه .در اول ماه مه ۱۹۳۷ شروع به کشیدن نقاشی می کند .شخصیت های اصلی نظیر گاو عظیمالجثه و اسب زخمی و مردی با شمعی در دست در ذهنش شکل می گیرد و همین کافی بود تا تصویری از کودکان مرده و دست های باز در ذهن پیکاسو جلوه گر شوند .تصاویری از یک تراژدی خانگی در ساختن فاجعه ای انسانی .حالا شروع به کار می کند .تفاوتهایی در نسخه های اولیه ی گرنیکا با طرح نهایی اش وجود داشته که همگی به رنگ باختن یک مفهوم در طرح نهایی اشاره دارند ؛ امیدواری و مقاومت تسلیم می شوند .تنها بارقه ی امید گل یخی است در سوراخ روی دست جنگجویی به خاک افتاده .انبوه بدن ها به سوی یک چشم شیطانی فریاد می زنند با درخشش یک لامپ الکتریکی در وسط آن ! این تابش فرشته ی نابودی است و بمب افکنی به دنبال هدف ، در برابر شمعی که توسط دست قهرمانانه ای نگه داشته شده است ؛ رزم حماسی نیکی و بدی را نشان می دهد ، پیکاسو در این اثر دست به پیشگویی می زند.


Shirazart.blog.irگرونیکا ، اثر پیکاسو

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۶ ، ۰۹:۲۸
زهرا جوکار

Shirazart.blog.irتفاوت ژورنال و کنفرانس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۶ ، ۲۱:۱۷
زهرا جوکار

زبان شناسان مراحل تکامل خط را از آغاز تا امروز چنین بیان کرده اند .

۱- خط تصویری 

۲- خط مفهوم نگار 

۳- خط هجایی 

۴- خط الفبایی

  * عده ای نیز مراحل آنرا به صورت زیر دانسته اند.

۱- خط اشیایی

۲- خط تصویری 

۳- خط هجایی 

۴- خط الفبایی

* همچنین اغلب خط شناسان انواع مختلف خط را از آغاز تا به امروز به دو گروه اصلی " خط اندیشه نگار " و " خط آوانگار" تقسیم کرده اند .

در خط اندیشه نگار ، تصویر هر چیز با نمایش مستقیم آن و یا نمایش با واسطه آن منعکس می شود؛ مثلا تصویر " خورشید" یا " روز" با نمایش شکل ساده ای از خورشید یا اندیشه ی " رفتن" یا " پا" با نمایش شکل پا بازگویی می گردد.در خطوط آوانگار ، اندیشه و تفکر ، بسته به زبانی که بدان وسیله تکلم می شود به نشانه های آوایی که مانند کدهای رمزی هستند.برگردانده می شود و آن نشانه ها بدنبال هم رسم می گردد.این خطوط قراردادی و ناشی از اصول، هستند.بی شک نمی توان تمام انواع خطوط را تنها با تقسیم بندی آنهابه دو گروه فوق الذکر توجیه کرد .در طول تاریخ ، تکامل و تحول خط ما با اشکال مختلفی از خط روبرو هستیم که هر یک در پیشبرد فرآیند الفبایی شدن خط نقش داشته اند .خط " شکل نگاشت" و " صورت نگاشت یا خط تصویری" جزو خطوط اندیشه نگار و خطوط هجایی و الفبایی جز خطوط آوانگار هستند .


Shirazart.blog.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۶ ، ۲۰:۳۴
زهرا جوکار

خط واژه ای است عربی به معنی اثر و نشانه قلم بر روی کاغذ و غیره و در اصطلاح کتابت به مجموعه علائم و نشانه های قراردادی گفته می شود .که برای نگارش در یک زبان به کار می رود .ابداع خط یکی از بزرگترین دستاوردهای انسان و مهمترین گام به سوی مدنیت بوده است .ابداع خط ، انسان را قادر ساخت تا افکار خود را ثبت کند‌ و تاریخ مدنیت خویش را جاودانه سازد .ابداع خط و خط نویسی محصول و نتیجه تجارب بود و ضرورتهای یک نظام اقتصادی با پیچیدگی فزاینده ، موجب پیدایش نوشتار شد .کشفیات باستان شناسی نشان می دهد که تاریخ پیدایش خط با شروع شهر نشینی همزمان است.در فاصله ۳۵۰۰ تا ۳۰۰۰ قبل از میلاد چند محل در بین النهرین و خوزستان ( اور ، جمدت نصر و شوش) وارد مرحله شهر نشینی شدند و در همین شهر ها بود که خط ابداع شد .زیرا با شروع شهر نشینی ، فعالیتهای بازرگانی گسترش یافت و نظام اقتصادی ، متنوع و سازمان یافته تر شد .در پی تعالی اقتصادی ، کارگزاران دربار و معابد نیاز به وسیله ای داشتند که بتواند میزان غله ، تعداد گوسفندان ، وسعت اراضی و اندازه دارایی خود را ثبت و نگهداری کنند.این وسیله تازه علائم و نشانه هایی ابداعی بود که توسط کارکنان امور اقتصادی وضع شد .یافته های باستان شناسی در محوطه های شهرهای آغازین بین النهرین و خوزستان نشان می دهد که در آن روزگار امور اقتصادی در دست کاهنان معبد بود و معبد مهمترین کانون اقتصادی در هر شهر بود و همه داد و ستدها و معاملات تجاری و بازرگانی در آن انجام می گرفت.

در آغاز ، انجام مبادلات و معاوضه های بازرگانی و حفظ ارقام و آمار بوسیله کاهنان که گردانندگان معابد بودند صورت می گرفت و آنان نیز تنها با تکیه بر حافظه خود این کار را می کردند .اما به تدریج با افزایش ثروت و تراکم تولیدات دیگر نمی توانستند تنها به حافظه خود اتکا کنند ؛ در نتیجه آنها در پی ابداع وسیله ای بودند که بتوانند با آن آمار و ارقام دارایی و تولیدات خود را ثبت کنند. ثبت کردن می بایست به گونه ای باشد که برای همگان نیز مفهوم باشد .در نتیجه در آغاز از اشکال و علائمی که برای همگان قابل فهم بود استفاه شد .اولین وسیله ای که برای این منظور ساخته شد مهر بود .مهرها معمولا از سنگ و به شکل نیم کره ساخته می شد و بر روی سطح مسطح آن تصاویر هندسی و یا صورت حیوانات و نباتات کنده می شد.در طول هزاره چهارم قبل از میلاد مهرهای مسطح ، رایج ترین وسیله برای اثبات تملک و مالکیت خصوصی بود .همین اشکال و نشانه ها بود که به تدریج به خط تبدیل شد .باید توجه داشت که سیر تحول و تطور خط و نوشتار بعنوان یک وسیله ارتباط و ذخیره اطلاعات در همه جای دنیا یک روند مشابه و تکاملی را طی نکرده است.خط در بین النهرین و خوزستان در فاصله ۳۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ، در مصر در حدود ۳۰۰۰، در دره سند حدود ۲۵۰۰ ودر چین در حدود ۲۰۰۰ قبل از میلاد بوجود آمد. و در هر یک از این مناطق شکل خاصی را به خود گرفت .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۶ ، ۲۱:۵۷
زهرا جوکار

نگارخانه وصال

سه شنبه ۲۵ مهر ماه 

نشست با دکتر ضیمران 

پیرامون زن و مبانی هنر معاصر همراه با رونمایی از کتاب " زنان هنرمند در قرن بیست و یکم"

ترجمه میترا جمالی

با مقدمه دکتر ضیمران 

معرفی سخنران: دکتر محمد ضیمران

) متولد ۱۳۲۶- اصفهان)

فیلسوف ایرانی و عضو گروه فلسفه هنر در فرهنگستان هنر ایران

تحصیلات :

▪کارشناسی حقوق دانشگاه تهران، ( ۱۳۵۱)

کارشناس ارشد فلسفه از دانشگاه ماساچوست، آمریکا، ( ۱۹۸۳)

▪ دکتری معرفت شناسی و آموزش فلسفه ، دانشگاه ماساچوست، آمریکا(۱۹۸۵)



☆ آثار :

■(کتابها و مقاله ها):

▪ کتابها:

▪مبانی فلسفی نقد و نظر در هنر ها، محمد ضیمران، تهران: نشر نقش جهان ، چاپ اول(۱۳۹۳)

▪افلاطون ، پایدیا و مدرنیته، محمد ضیمران ، تهران : نشر نقش جهان ، ۱۳۹۰

▪فلسفه میان حال و آینده : جستاری در باب اندیشه های فلسفی معاصر 

▪جستارهای پدیدار شناسانه پیرامون هنر و زیبایی، نشر کانون،(۱۳۷۷)

▪در آمدی بر نشانه شناسی هنر ، نشر قصه،(۱۳۸۲)

▪گذر از جهان اسطوره به فلسفه، نشر هرمس،(۱۳۷۹)

▪فلسفه هنر ارسطو، فرهنگستان هنر ، (۱۳۸۵)

▪ میشل فوکو: دانش و قدرت، هرمس، (۱۳۸۷)

▪ژاک دریدا و متافیزیک حضور ، نشر هرمس ،(۱۳۸۶)

▪نیچه پس از هیدگر ،دریدا و دولوز، نشر هرمس ،(۱۳۸۶)

▪ ناکرانمندی کرانمند: جستاری در تناسبات طبیعت،هنر و معماری، اثر گیورگی دکزی، حمید رضا کرمی،( مترجم)، محمد ضیمران ( مقدمه) ،نشر پرچین،(۱۳۸۸)

▪نگاهی به روشنگری مدرنیته و ناخرسندی های آن : سوبژکتیویته معرفت و زیبایی( گردآورنده)، نشر علم، (۱۳۸۵)

▪گذر از جهان اسطوره به فلسفه ، نشر هرمس، (۱۳۸۵)

▪ سنت و تجدد درحقوق ایران فلسفه و نشانه شناسی اثر امبرتو اکو

▪گذر از پدیدار شناسی به نقد آن و ورود به پسا ساختارگرایی 

 دودمان پژوهی فلسفه: اندیشه های فلسفی در پایان هزاره دوم ، محمد ضیمرا  ن، تهران، نشر هرمس،(۱۳۸۵)

▪ زیبایی شناسی دیوید هیوم،تئودور گری سیک ، نفیسه نمدیان پور ،( مترجم)،محمد ضیمران مقدمه،تهران: نشر لحظه ،(۱۳۸۸)

▪ نگاه بودریار : راهی به پست مدرنیسم در گستره زیبا شناسی، مریم جمالی (اقتبا س و نگارش)، محمد ضیمران (پیش گفتار)، گرگان، نوروزی، (۱۳۹۵)



■ مقاله ها

▪ نقد هنری، فصلنامه هنر، شماره۴۸، تابستان ۱۳۸۰، ( و شماره های بعدی) 

▪ مقالات مربوط به زیبایی شناسی ، در فصلنامه هنر شناخت



■ معرفی نویسنده:

▪ میترا جمالی

▪ لیسانس دبیری زبان انگلیسی دانشگاه آزاد شیراز 

▪ دارای مدرک تافل از دانشگاه تربیت مدرس تهران

▪ تدریس زبان انگلیسی در آموزشگاههای زبان آفاق ، ندا

▪ تحقیق و ترجمه در شرکتهای میلاو و هما رایانه

▪ ترجمه متون بسیاری در زمینه های هنری و پژوهش هنر ، اقتصاد، حسابداری و عمومی 

▪ ترجمه تعدادی پایان نامه حسابداری و اقتصاد

 ▪ ترجمه کتاب زنان هنرمند قرن بیستم و بیست و یکم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۶ ، ۰۹:۳۵
زهرا جوکار